De omzet in de horeca steeg in het eerste kwartaal van 2005 met 1,1% ten opzichte van 2004. Het vierde kwartaal noteerde de horeca ook al een positieve ontwikkeling (1%) na een reeks van omzetdalingen in de kwartalen ervoor. Gecorrigeerd voor de inflatie is er echter nog geen sprake van volumestijging. De toename zit hem in het horecabezoek uit de zakelijke markt en van buitenlandse gasten. De Nederlandse particuliere consument is nog behoudend in zijn uitgaven. De bestedingen in de hotelsector en de restaurantsector lieten voor het tweede opeenvolgende kwartaal een stijging zien. Binnen de restaurants kenden de grote bedrijven een kleine omzetgroei en hun kleinschalige collega's een omzetdaling. In de fastfoodsector daalde de sectoromzet maar ook het aantal snackbars, waardoor de omzetontwikkeling van de overblijvende cafetaria's en lunchrooms boven nul was. Binnen de drankensector noteerden de eetcafés gemiddeld de grootste stijging per bedrijf en draaiden de discotheken en zaalbedrijven minder. De omzet in de catering en kantines daalde met 3,5%. De verblijfsrecreatie draaide een 1% hogere omzet in het 1e kwartaal.