Een ruime meerderheid (60 procent) van de ondernemers in de Nederlandse horeca vindt dat collega-ondernemers behoudend zijn als het gaat om vernieuwing in de sector. Als de bedrijfstak wil overleven in de toekomst moet er volgens
horecaondernemers vooral verdere ontwikkeling plaatsvinden op het gebied van beleving. Dit blijkt uit onderzoek van de Horecava onder zowel horecaondernemers als de Nederlandse consument. Horecava 2012 wordt van 9 tot en met 12 januari gehouden in Amsterdam RAI.
*Geen dikke voldoendes*
De ondernemers geven de Nederlandse horeca op het vlak van vernieuwing het cijfer 6,2, maar geven zichzelf hierbij een 6,6. De gemiddelde Nederlander geeft de Nederlandse horeca op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 zeer innovatief is, een 6,6. Opvallend is dat een kwart de horeca een 6 geeft en 42 procent een 7.
*Duurzaamheid geen belangrijk agendapunt*
Als de horeca wil overleven in de toekomst moet er volgens horecaondernemers nadruk worden gegeven aan beleving (77 procent), prijs (55 procent), authenticiteit (48 procent). Duurzaamheid komt pas op de vierde plaats met 46 procent.
*Geen branchevreemde concepten*
Op de vraag welke extra services een horecaonderneming zou kunnen bieden, geeft 81 procent van de Nederlandse consumenten aan dat ze graag bij een reservering ook de tafel willen vastleggen. 62 procent zou een digitale menukaart vooraf willen inzien en 62 procent van de Nederlanders zou een aparte speelruimte voor kinderen erg waarderen. Het aanbieden van branchevreemde concepten als een was draaien (10 procent), schoenen laten poetsen (11 procent) en ook massages aanbieden (17 procent) worden nog niet echt verlangd.
Het onderzoek is in opdracht van de vakbeurs Horecava uitgevoerd onder 1.200 horecaondernemers en 1.000 consumenten.
Horecaondernemer vindt collega behoudend
3 januari 2012