Van 10-13 oktober 2016 organiseerde Hotelschool The Hague voor het derde jaar op rij de Hospitality Innovation Summit op de campus in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden studenten van diverse internationale hotelscholen uitgenodigd om te werken aan een case voor Schiphol en deze te presenteren aan een groep van internationale CEO's.
De finaledag op 13 oktober werd ingeleid door keynote speaker Peter O’Connor, Professor en Chair Digtal Disruption aan Essec Business School in Frankrijk. Zijn keynote had de titel ‘The challenge with hotels and distribution’ en ging in op de uitdagingen voor de hotelbranche in dit digitale tijdperk.
Een van de grootste uitdagingen voor de hotelindustrie is om een groter deel van de boekingen via directe online kanalen te laten komen. Momenteel proberen hotelketens hun bezoekers te verleiden om rechtstreeks via hun corporate websites te boeken, door ze een korting op de kamerprijs aan te bieden. Daarnaast geeft Peter aan dat men te veel afhankelijk is van het vertrouwen in merken.
Als je kijkt naar de 10 grootste hotelketens ter wereld, dan hebben deze bij elkaar al 113 verschillende merken in hun portfolio. Merken verliezen dus betekenis en hierdoor bouwen steeds meer hotelketens aan ‘collecties’ van verschillende merken. Daarnaast sprak Peter over hoe veel hotelketens tegen Online Travel Agencies (OTA’s) zoals booking.com vechten, vanwege de hoge kosten. Terwijl ze veel van deze OTA’s kunnen leren, vooral op het gebied van sales.
Daarnaast leveren boekingen via OTA’s veel meer op dan gedacht. Zijn presentatie ging ook in op hoe meta search kanalen zoals Tripadvisor, Google en Trivago steeds belangrijker worden. En hoe het promoten van directe boekingen door het aanbieden van kortingen en loyaliteitsprogramma’s elkaar bijten. Zo zijn de voordelen van deze loyaliteitsprogramma’s vaak erg onduidelijk, terwijl je als gast duidelijkheid wilt betreffende de voordelen; “Collect 10 nights and get 1 free”. De conclusie van Peter was; hotelketens moeten niet bang zijn voor vernieuwingen in distributiekanalen, maar ze juist omarmen.
Na deze inspirerende presentatie was het de beurt aan de 5 finalisten, om hun pitch te presenteren aan de aanwezige CEO’s. De hotelscholen die in de finale stonden zijn:
Les Roches, National Kaohsiung University of Hospitality and Tourism, Hong Kong Polytechnic University, Institut de tourisme et d'Hotellerie du Quebec en Hotelschool The Hague.
Als CEO's en (senior) vice presidents waren aanwezig: Daniel Ruff, President and Managing Director EMEA, Wyndham Hotel Group, Wolfgang M. Neumann, President & Chief Executive Officer, The Rezidor Hotel Group, Roeland Vos, President and Chief Executive Officer, Belmond, Guy Pasley-Tyler, Vice President, Business Strategy & Feasibility, Host Hotels & Resorts, Peter Norman, Senior Vice President Acquisitions & Development Europe, Africa, Middle East for Hyatt Hotels Corporation, Ingrid Eras, Senior Vice President Global HR, Belmond.
De case in het kort: Op Schiphol is nog een stuk grond beschikbaar, waar nog een laatste hotel op wordt gebouwd. Dit hotel moet een aanvulling worden op de reeds aanwezige hotels (zoals Hilton, Sheraton en citizenM) en de nadruk moet bij dit hotel liggen op innovatie en haalbaarheid.
De pitches van de finalisten in het kort:
Institut de tourisme et d'Hotellerie du Quebec (Canada): Hotel Vlinder, met verschillende mogelijkheden voor het boeken van een kamer; per nacht, voor 6 uur of voor 12 uur, met vaste kamerprijzen. Met een vrouwelijke touch en iconische vlinder op het dak van het hotel.
National Kaohsiung University of Hospitality and Tourism (Taiwan): Dutch Flyer, gebaseerd op de oerhollandse klomp als symbool. De verschillende verdiepingen krijgen verschillende thema’s gericht op vliegende karakters, zoals Aladdin, Harry Potter en Peter Pan. F&B speelt een belangrijke rol, met food market en supermarkt, die ook veel bezoekers van buitenaf aantrekken.
Les Roches (Zwitserland): Hive2, met modulaire hotelkamers die op verschillende plekken binnen Schiphol neer te zetten zijn.
Hong Kong Polytechnic University (Hong Kong): Nestel, met focus op: absoluut helemaal niets doen. Slogan: Nothing is impossible.
Foto: Daniel Ruff, Roeland Vos, Ingrid Eras, Wolfgang M. Neumann, Peter Norman en Guy Pasley-Tyler.
Hotelschool The Hague: X, een plek om samen te komen, gefocust op het creëren van een community bestaande uit locals, zakenmensen en toeristen. X kijkt niet naar de demografische details van haar gasten, maar naar persoonlijkheid.
Na een ronde waarbij de studenten de CEO’s allerlei vragen konden stellen werd de winnaar bekend gemaakt: Hong Kong Polytechnic University! De dag werd afgesloten met een netwerkborrel, waarbij alle studenten en industrie professionals elkaar nog wat beter konden leren kennen.