Wie jarig is, deelt uit. Het vakblad voor de hotellerie bestaat in 2021 alweer dertig jaar. Om dat te vieren heeft het team van Hospitality Management de afgelopen maanden alle edities gedigitaliseerd. Zodat u waardevolle interviews, analyses, voorspellingen en achtergrondverhalen uit vervlogen tijden kunt lezen. Artikelen waar we trots op zijn.
We pakken dan ook groots uit. In iedere editie van Hospitality Management in het jaar 2021 verschijnt een overzicht met artikelen uit eerdere edities. Online publiceren we iedere vrijdag een verhaal uit vervlogen tijden en we hebben een compleet digitaal dossier aangemaakt met artikelen uit ons verleden die wij de moeite waard vinden om nogmaals te lezen. En dat zijn er nogal wat...Diepte-interviews met de grote hoteldirecteuren die hun ontwikkelde visie door de redactie hebben laten optekenen. Zou dat anno 2021 nog passen? En het voortschrijdend inzicht van onze columnisten, hadden ze gelijk? De ontwikkelingen in de vastgoedmarkt, ontdekken we patronen? En wat wil Amsterdam nou eigenlijk? Meer of minder toeristen?
De Duitse filosoof Georg Wilhelm Friedrich Hegel vertelde ons een slordige 200 jaar geleden dat ‘de geschiedenis ons leert dat de geschiedenis ons niets leert’. Daar zijn wij het niet helemaal mee eens. Want wie de tijd neemt om in de geschiedenis te duiken, zal lessen trekken die in de toekomst nuttig zijn. De mens leert.
Het wereldwijde web
De hotellerie heeft de afgelopen dertig jaar een metamorfose ondergaan. Van een vrij conventionele business naar een adaptieve business. Gedwongen door de digitalisering, veranderende behoeftes van de consument en verschillende internationale crises, heeft de hotellerie zich opnieuw uit moeten vinden, terwijl gastvrijheid op nummer één bleef staan. Maar gaat dat wel samen? Digitalisering en gastvrijheid? Is dat niet onpersoonlijk, boeken via een website? We weten nu wel beter. Ook Hospitality Management heeft in de afgelopen decennia verschillende metamorfoses ondergaan. Stilstaan is achteruitgaan. De covers van voorgaande jaren geven een goed inzicht in hoe het vakblad voor de hotellerie heeft meebewogen met veranderingen in de hotelmarkt. Fris!
Hospitality Management heeft in die frisse dynamiek getracht het Nederlandse hotellandschap te duiden en waar mogelijk te helpen. Dankzij interviews, analyses, achtergrondverhalen en scherpe columns zette Hospitality Management haar missie kracht bij: hotelondernemers helpen ondernemen, in al haar facetten. We schreven over het wereldwijde web (boeken via het internet), de opkomst van de verschillende merken bij hotelketens (was dat wel nodig?), Property Management Systemen (hoe implementeer je die?), Online Travel Agencies (konden we die niet buitenspel zetten?) en het fenomeen Airbnb (die jongens met hun luchtbedden uit de Verenigde Staten).
Omarmd
Inmiddels wordt er bijna niet meer per telefoon een kamer geboekt, de faxmachine is niet meer, een hotel kan niet meer zonder een PMS, we vinden nog altijd veel van de OTA’s, maar zijn er ook achter gekomen dat het lastig is om zonder ze te leven. Het is een gegeven, net als Airbnb. De hotellerie heeft ‘vijanden’ omarmd, hoe moeilijk dat ook was, en getracht het in een kracht om te zetten. Sterk staaltje ondernemerschap.
Het jaar 2020 zit er op. Een jaar dat met bijzonder hoge verwachtingen begon en afgesloten werd in mineur. Toch zijn er hoteliers die gepiekt hebben afgelopen zomer, maar dat maakt het jaar niet in één klap goed. Dit jaar wordt naar alle waarschijnlijkheid voor veel hoteliers weer een moeilijk jaar, hoewel het herstel is ingezet. In het jaar van het herstel viert Hospitality Management een bescheiden feestje. Dertig jaar is flink volwassen. Daarbij blijft onze missie onveranderd: hotelondernemers helpen ondernemen.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
HM302020