Housekeeping. Een woord dat bij hoteliers de nodige bellen doet rinkelen, maar de man op straat zou bij het horen van deze Engelse term kunnen denken aan de tijdelijke beheerder van een woning of een eigenaar van een pand. De term 'housekeeping' wordt in Nederland enkel binnen de hotellerie gebruikt, maar het woord 'housekeeper' betekent feitelijk niets anders dan 'het management van alle huishoudelijke taken, uiteenlopend van schoonmaken tot boodschappen doen, en van rekeningen betalen tot de was doen en koken'.
Eigenlijk is de term binnen de hotelwereld dus behoorlijk uitgehold, want de housekeeping bemoeit zich in onze bedrijfstak niet met het betalen van rekeningen of het bereiden van maaltijden, maar voert enkel de schoonmaakwerkzaamheden uit en maakt de kamer gereed voor een volgend verblijf.
Terwijl het management van hotels zich wekelijks, of zelfs dagelijks, urenlang buigt over de social media campagnes, reviews, revenue en reputatie wordt de housekeepingafdeling maar al te vaak vergeten. En dat terwijl de oorzaak van de meeste reputatieproblemen van het hotel vaak schuilt in - je raadt het al - de afdeling housekeeping. Waarom deze afdeling niet als kern van de hele hoteloperatie wordt beschouwd, is niet altijd even duidelijk. Het is overduidelijk dat een goede, goedbetaalde en tevreden housekeeping medewerker een grote impact heeft op hoe de gast over je hotel schrijft op Tripadvisor.
Meer aandacht voor housekeeping kan zomaar betekenen dat er minder aandacht uit hoeft te gaan naar reputatiemanagement en het behandelen van (slechte) reviews. Een win-winsituatie, want je housekeepingpersoneel is blij, je gast ligt tevreden op zijn of haar schone kamer een positieve review over het hotel te tikken en het management kan tijd besteden aan andere zaken.
Benieuwd naar de betekenis van andere hoteltermen?
Download dan hier de whitepaper Hospitality Terminologie!