Oirschot: een in de driehoek Eindhoven, Den Bosch, Tilburg gelegen gemeente die zichzelf afficheert als ‘een monument in het groen’. Het gemotoriseerde verkeer in het centrum behoort tot de zeldzame indicatoren die aangeven dat het dorp niet is ontkomen aan de moderne tijd. In het hart van Oirschot ligt Hotel De Kroon, met het bijbehorende brasserie-restaurant La Couronne.
Eind 1994 namen Boy en Helma Wolswijk Hotel De Kroon over. Het hotel annex restaurant was in die tijd voornamelijk in trek bij zakenmensen. Wolswijk: ‘Toen ik binnenkwam wilde ik een “je-van-het-horecagelegenheid”, maar ik realiseerde me al snel dat er al zoveel restaurants voor bezitters van dure auto’s zijn. Waarom constant tegen die bovenkant aanboksen? Daarom besloten we te gaan voor een “uitspanning voor de middenklasse”. Volgens mij is dat aardig gelukt.’
Wolswijk besloot een scheiding aan te brengen tussen Hotel De Kroon en het restaurant, dat werd omgedoopt tot brasserie-restaurant La Couronne. ‘Mensen slapen in een hotel, maar lopen vrij snel naar buiten als ze moeten eten,’ verklaart Wolswijk. ‘Daarnaast schrikt een hotel de mensen die alleen maar komen om iets te eten vaak af. Daarom zeggen we tegen onze gasten dat Hotel De Kroon te vinden is op de eerste en tweede etage. Op de begane grond treffen ze het restaurant aan. Het werkt. De omzet vertoont een stijgende lijn.’
Was voorheen het hotel de belangrijkste bron van inkomsten, inmiddels brengt het restaurant het meeste geld in het laatje. Grofweg 60 procent van de omzet komt voor rekening van La Couronne.
Warm nest
Drie sterren prijken er op de gevel van het hotel. Wolswijk heeft goede hoop dat de nieuwe Benelux Classificatie hem een extra ster zal opleveren. ‘Volgens de oude classificatie konden we nooit vier sterren verdienen. We hebben namelijk geen lift en geen 24-uur-bezette receptie. Nu zit er - gezien de plussen die we leveren - misschien wel een vierde in. Daarmee doel ik onder meer op de exclusiviteit die de kamers uitstralen. Geen twee kamers zijn hetzelfde. Zo hebben we een kamer ingericht in golfsfeer, terwijl een andere kamer weer een maritiem thema kent. Daarnaast zijn de gasten bij ons verzekerd van een persoonlijke benadering. In veel grote hotels verdwijnen de mensen in de anonimiteit zodra ze de kamersleutel hebben gekregen.’
De Kroon telt twaalf tweepersoonskamers; het bedrijf heeft negen medewerkers in vaste dienst. Verder maakt dit hotel-restaurant graag gebruik van jonge mensen. Wolswijk: ‘We zijn een warm nest voor mensen in opleiding. Een leerling krijgt hier daadwerkelijk de kans iets te doen. Verder komen er regelmatig jongelingen vanuit het Oirschotse binnen gewandeld met de vraag of er een baantje voor ze is. Er zijn hier mensen achter de spoelbakken begonnen die nu in smoking in het restaurant staan.’
Aan promotie doet Wolswijk weinig. ‘Wij verkeren in de gelukkige positie dat er in Oirschot maar twee hotels zijn. Dankzij mond-op-mondreclame hebben we een vaste klantenkring gekregen. De samenwerking met de plaatselijke VVV en VVV Kempenland loopt uitstekend. Bovendien zitten we aan vier fietsroutes en zijn we gevestigd in een levendig centrum. Daardoor hoeven we aan promotie weinig geld te spenderen. Hopelijk blijft dat zo.’
De Kroon verspreidt ook geen foldertjes om klanten te trekken. Liever maakt Wolswijk gebruik van de mogelijkheden die het internet biedt. ‘Folders zijn vaak na een maand al niet meer actueel,’ zegt Wolswijk. ‘Door onze website besparen we ons ontzettend veel drukkosten. Menu’s opsturen is niet meer nodig. Het wil bij collegae nog wel eens voorkomen dat je op de website voor Pasen 2001 kunt reserveren. Dat is bij ons dus niet het geval. We houden alles goed bij.’
Herkenbaarheid
Van virtuele menu’s naar het restaurant. Het is een kleine stap. Brasserie-restaurant La Couronne biedt bezoekers de mogelijkheid tot een kopje koffie met gebak in de ochtend, een kwalitatief hoogwaardige lunch in de middag en een vijfgangendiner ‘s avonds. Kwaliteit en herkenbaarheid zijn de sleutelwoorden. ‘Collegae - met alle respect - proberen vandaag de dag veelal modern te koken. Maar onze gasten komen echt voor een herkenbaar stukje vlees. Bij ons zijn de boontjes ook nog echt boontjes en geen stukjes groen die constant van je vork afvallen. Hier hoef je geen drie keer te prikken voordat je een boontje hebt.’
La Couronne maakt gebruik van een basiskaart (in vijf verschillende talen op de hotelkamers te vinden) die afgestemd is op bijvoorbeeld het aspergeseizoen of het wildseizoen. Daarnaast hanteert het restaurant een maandmenu dat ook echt iedere maand wisselt. Momenteel bestaat dat menu uit een cocktail met Stellendamse Garnaaltjes in een romige whiskysaus, al dan niet gevolgd door een krachtige bouillon van parelhoender met garnituur. Als hoofdgerecht staat de Zuid-Afrikaanse zeekarperfilet (panga) met een zachte preiroomsaus of de gegrilde runderlendebiefstuk (entrecôte) met een rode wijnsaus op de kaart. Een klassieke Poire Belle Hèlene rondt het geheel af. Wolswijk: ‘Verder proberen we de gasten die een paar dagen bij ons blijven, extra te verrassen. Als hij of zij gisteren ook bij ons heeft gegeten, probeer ik de volgende dag een ander groentegarnituurtje of aardappelgerechtje te serveren.’
De hotelgasten vervullen voor het restaurant een belangrijke functie: ‘Hotelgasten zijn de aantrekkers voor mensen van buitenaf. Waar mensen zijn, willen mensen zitten. Als gasten een aantal tafeltjes voor de ramen bezetten, lopen er ook al snel mensen van buiten naar binnen.’
Dat er in het centrum van Oirschot geen gebrek is aan eetgelegenheden, biedt volgens Wolswijk voordelen: ‘Wij doen weinig aan feesten en partijen. Daar zijn in Oirschot andere gelegenheden voor. Maar als het laat wordt, moeten mensen toch ergens blijven slapen... Bovendien vergroot dit ruime aanbod de aantrekkingskracht van Oirschot. Daar pikken we allemaal een graantje van mee.’
De bezettingsgraad van zowel het hotel als het restaurant is het hele jaar door uitstekend, aldus Wolswijk. De Kroon profiteert van de vele evenementen die het hele jaar plaatsvinden. Eén gebeurtenis laat het hotel-restaurant jaarlijks aan zich voorbij gaan. Wolswijk: ‘De laatste week van het jaar en de eerste week van het nieuwe jaar zijn we gesloten. Dus ook met de kerst. Wij doen niet aan kerstdiners. Natuurlijk kun je met je restaurant proberen te scoren, tijdens de kerstdagen, maar daar moet je dan zo veel extra voor doen, op het gebied van advertenties, inkopen en personeel, dat het aanzienlijk prettiger is om die dagen in de familiekring door te brengen.’
HM302003