Theater en hotel zijn gescheiden werelden, die veel met elkaar gemeen hebben. Ze zetten allebei graag de deuren wijd open voor hun gasten en ze zijn op de wereld om de gast een fijne tijd te bezorgen. Maar waar theater gepaard gaat met subsidie, moet de hotelier op eigen kracht en creativiteit de exploitatie rondkrijgen. Wil je beide toch combineren? Dit zijn de do’s and don’ts.
Begin niet aan theater als je de wereld niet kent
Theater maken en voorstellingen programmeren is een vak apart. Als je de wereld niet kent, is het niet verstandig om dit als hotelier in eigen huis te doen. Een theater en een hotel onder één dak vormen in feite twee bedrijven, met ieder hun eigen uitdagingen.
Werk samen met een artiestenbureau
Wil je gasten vermaken met een theatervoorstelling, concert of show? Zorg dan voor een goede programmeur of maak gebruik van de diensten van een artiestenbureau. Artiestenbureaus zijn er in alle soorten en maten. Let er bij de keuze van een artiestenbureau op dat het portfolio past bij het aanbod dat je voor ogen hebt. Is het breed genoeg? Heeft het de specialisatie in huis die je nodig hebt? En is er ruimte voor maatwerk? Zoek een artiestenbureau dat jouw taal spreekt. Belangrijke vragen in de contractuele sfeer zijn bijvoorbeeld: wat zijn de commissies en welke afspraken maak je als een optreden onverhoopt niet doorgaat?
Overleg met de gemeente
Gemeenten subsidiëren een serieus en divers theateraanbod. Dat geldt voor zelfstandige theaters, maar ook voor theaters met hotelfaciliteiten.
Luister naar je doelgroep
Programmeer niet de theatervoorstelling of de rockband die je zelf leuk vindt, maar zorg dat je weet waar je publiek van houdt. Afhankelijk van het publiek kan het meer of minder belangrijk zijn om te letten op de artistieke kwaliteit of juist op de amusementswaarde. Heb je nog weinig ervaring met entertainment, dan kan het een goed idee zijn om verschillende genres uit te proberen en aan de hand van reacties en recensies het aanbod aan te passen en uit te breiden.
Gun elkaar de extra verdiensten
Als entertainment en hotel gescheiden organisaties zijn, moet je goede afspraken maken over de samenwerking. Een valkuil daarbij is dat partijen allebei precies evenveel willen overhouden aan de samenwerking. Dat zal niet altijd lukken. Soms pakt iets meer in het voordeel uit van de één, soms meer van de ander. Waar het om gaat is dat je allebei je kosten eruit haalt en allebei verdient. Wees daar naar elkaar transparant over.
Deel kennis
Voor het theater kan het belangrijk zijn om meer te weten over de hotelgast en andersom. In de samenwerking tussen hotel en theater is het belangrijk om deze kennis te delen. Denk hierbij aan kenmerken van de hotelgast, bestedingen, boekingskanalen en uitkomsten van gastenquêtes. Zorg wel dat je hierbij voldoet aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Accepteer dat je gasten kunt verliezen
Een theaterhotel geeft een speciale beleving, die gasten kan aantrekken, maar ook afstoten. Dat er altijd iets te beleven is en dat er een culturele sfeer hangt, is voor de één een toegevoegde waarde en voor de ander een reden om een ander hotel te zoeken. Café Américain in Amsterdam heeft bijvoorbeeld vaste gasten verloren, die vroeger op zondag een krantje kwamen lezen. Alleen al de verbouwing van Hotel American tot Hard Rock Hotel maakte dat vaste gasten wegbleven, ook al wordt in Café Américain easy listening gedraaid.
Zorg voor gespecialiseerde kennis
Het theater verlangt zijn eigen professionals, zoals een programmeur en theatertechnici. Het is belangrijk om basiskennis te hebben van deze specialismen, maar ook om de uitvoering ervan in handen te laten van de deskundigen. Eventueel kun je voor deze kennis en kunde ook gebruik maken van een extern bureau.
Zorg voor duizendpoten
Het managen van een hotel waar ook een theater deel van uitmaakt, is een grote uitdaging die ook veel vraagt van het personeel. Het heeft voordelen om het personeel te laten rouleren tussen verschillende afdelingen, zodat alle facetten van het bedrijf voor iedereen duidelijk zijn en het bedrijf als één wordt ervaren, zowel door het personeel als door de gast. Bovendien creëer je zo een multi-inzetbaar team, dat moeiteloos op verschillende plekken kan invallen.
Houd elkaar scherp
In de samenwerking tussen hotel en theater bestaat het risico dat ieder zijn eigen weg gaat. Het zijn nu eenmaal gescheiden werelden en het vergt inspanning om die bij elkaar te houden. Maak duidelijke afspraken over de samenwerking, maar probeer ook om goed op elkaar te blijven aansluiten voor wat betreft de gastbeleving. Bespreek bijvoorbeeld reviews en eventuele klachten met elkaar.
Overtref de verwachtingen
Iedere horecaondernemer weet het: je moet de verwachtingen van de gast iedere keer weer overtreffen. Dat geldt minstens zo sterk voor het theater. Publiek dat komt voor entertainment wil vermaakt en verrast worden. De voorstelling moet een wow-factor hebben. Het vergt veel inspanningen om iedere keer weer die wow-factor te bereiken.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.