Hotel Epping gebrand op veiligheid

Auteur: redactie
4 februari 2005
Hotel Epping gebrand op veiligheid

Een brandende sigaret die uit de hand van een ingedommelde gast glipt; kortsluiting; een moment van onachtzaamheid... Hoewel een hotelier zich liever bezig houdt met gastvrijheid, behoort ook de aanpak van calamiteiten tot zijn takenpakket. Een veiligheidsplan mag er in theorie nog zo perfect uit zien, het verschil met de praktijk is vaak groot, en kan - bij slechts één enkele kink in de kabel - desastreuze gevolgen hebben. Wie het verschil tussen theorie en praktijk aanzienlijk wil verkleinen houdt een brandweeroefening. Net als het familiehotel-restaurant Epping te IJsselstein. Hospitality Management mocht toekijken.

In het centrum van het middeleeuwse stadje IJsselstein vinden we een middelgroot hotel met 35 kamers. Sjef en Martine Epping zijn de eigenaren. Inbegrepen de twee zonen John en Jos telt het bedrijf zeventien medewerkers. Tijdens een brandweercontrole komt het onderwerp brandweeroefeningen ter sprake. Jos Epping: ‘De laatste keer was ruim 20 jaar geleden. Sinds die tijd is er alleen maar regelgeving bijgekomen. Een oefening is voor iedereen leerzaam; ook voor de brandweer. Wij willen graag weten wat er bij brand op ons afkomt. Wij willen duidelijkheid; weten wat goed gaat en wat niet.’

19.01 uur

In het drie verdiepingen tellende hotel verblijven op deze doordeweekse dag 30 gasten (gespeeld door familieleden en kennissen) op hun kamer. In het washok op de begane grond ontstaat brand en het vuur bereikt al snel de erboven gelegen kamer (nummer 116), waar mevrouw De Zwart logeert. De gasten horen op hun kamer - sommigen met moeite - het alarm afgaan. Het merendeel verlaat op aanwijzing van de bedrijfshulpverleners (BHV-ers) via één van de drie nooduitgangen het hotelpand. Een aantal gasten verlaat het pand via het raam en komt op het dak van het hotel terecht.

Tot de brandweer arriveert, blijven de gasten de verantwoordelijkheid van de hotelier. De BHV-ers komen in actie. Negen van de vijftien personeelsleden van hotel Epping zijn BHV-er; het hotel voldoet hiermee ruimschoots aan de Arbo-eis die stelt dat in bedrijven tot 250 werknemers er per 50 werknemers minimaal één BHV-er moet zijn. Hun primaire taak (het snel ontruimen van het hotel) is van groot belang. De ervaring leert immers, dat de sterke rookontwikkeling bij een beginnende brand de meeste slachtoffers eist; gasten kunnen door belemmerd zicht, een slechte oriëntatie en de vrij gekomen schadelijke stoffen het pand dan niet tijdig verlaten.

19.02 uur

Geheel volgens verwachting gaat binnen één minuut een automatisch signaal naar de centrale brandmeldingskamer van de regio Utrecht en vandaar uit naar de brandweer van IJsselstein. Als het sein ‘grote brand’ wordt gegeven, verzamelen zich conform het draaiboek vertegenwoordigers van politie, brandweer, gemeente, het Rode Kruis en de Ambulancediensten in de Connexxion-bus die in de nabijheid van het hotel staat geparkeerd. De brandweer rukt uit en is na vijftien minuten ter plaatse.

19.16 uur

De brandweer richt zich tot de hoofd-BHV-er, Jos Epping; de brandweer neemt het commando over. De brandweer moet behalve de brand beheersen, ook de gevolgen hiervan tot een minimum beperken. De gasten die het meeste gevaar lopen, gaan voor. De gasten op het dak moeten wachten, want ze staan niet in de directe gevarenzone. Als het zover is kan de brandladder niet omhoog, noch zwenken. Dit probleem zou volgens de brandweer bij een echte brand zijn opgelost door het belendende pandje met de grond gelijk te maken. Dat gaat nu wellicht iets te ver...

De gedupeerde gasten mogen niet rond het hotel blijven hangen; ze worden - nadat zij bij de diverse uitgangen door een BHV-er zijn opgevangen - in de juiste richting gestuurd. Zwaargewonden gaan met ambulance naar het ziekenhuis, alle anderen naar de Connexxion-bus die klaar staat voor vervoer naar sporthal De Heem. Daar is opvang en nazorg.

20.30 uur

De eerste gewonde komt aan in de sporthal. Er is één dode te betreuren: mevrouw De Zwart-Pop van kamer 116.

Jos Epping: ‘De brandweer was tevreden. Door het optreden van de BHV-ers was 60 procent van de gasten al in veiligheid gebracht. Wij gaan uitzoeken hoe het met de alarminstallatie zit. Hoewel deze aan alle wettelijke normen voldoet, kon een aantal gasten het alarm niet goed horen.’

Als de brand 's nachts was uitgebroken, op een moment dat veel gasten slapen... Hotel Epping heeft met deze sterkte- en zwakteanalyse zijn verantwoordelijkheid genomen. Dit hotel neemt zaken uiterst serieus als het om de veiligheid van gasten gaat. Aangezien de hele brandweeroefening op film is vastgelegd, kunnen alle schakels afzonderlijk worden geëvalueerd en - indien nodig - worden versterkt.

HM30200

Overig nieuws