Hotel heeft geen schuld aan steekpartij

19 november 2013
Hotel heeft geen schuld aan steekpartij

Het is uiteraard via het Amerikaanse rechtssysteem gegaan, maar een zaak tussen een hotelgast en hotelbedrijf Wyndham heeft de gemoederen in de internationale hotellerie flink
bezig gehouden. In een rechtszaak naar aanleiding van een steekpartij in het Wyndham hotel in het stadje Lisle is het hotel door de rechter vrijgesproken van verantwoordelijkheid.

*Nalatigheid*
Een hotelgast was na een roerig avondje in het hotel neergestoken door een andere gast. Het slachtoffer claimde bij de rechter dat Wyndham nalatigheid te verwijten was en stelde de onderneming verantwoordelijk voor de geleden schade.

*Feestje!*
In het hotel werd een schoolreünie gehouden. Deze duurde officieel en inhoudelijk tot 01.00 uur. Daarna werd er op twee kamers verder gefeest door een aantal reünisten. In de naburige kamer werd men wakker en ging beklag doen over de herrie bij de receptie. De receptionist schakelde de duty manager in, die inpandig aan het slapen was.

*Schade-eis*
Toen de gast na zijn beklag terug kwam bij zijn kamer, was het feest nog steeds in volle gang. Zijn kamergenoot werd ook wakker en ging na een kwartier eveneens naar de receptie. Toen de duty manager eenmaal aankwam was de politie al bezig om de kamergenoot te arresteren. Hij had in een ruzie een van de feestgangers neergestoken. De feestganger klaagde het Wyndham hotel aan vanwege zijn in het hotel opgelopen verwondingen en eiste een schadevergoeding. Het hotel ontkende direct verantwoordelijkheid.

*Eerder voorvallen*
Volgens de Amerikaanse wet is een hotelier verplicht om zijn gasten te beschermen tegen gevaar dat redelijkerwijs bekend is bij de hotelier of waarop een hotelier vooraf kan anticiperen. Een hotel kan wel blaam treffen wanneer er aantoonbare voorbeelden zijn van herhaalde agressie-incidenten met één en dezelfde gast, eerdere geregistreerde voorvallen met agressie tussen gasten, en eerdere gerapporteerde criminele activiteiten in het hotel of op het hotelterrein.

*Juist gehandeld*
Het hotel in kwestie had dit nog niet eerder meegemaakt. De rechter oordeelde tevens dat het personeel juist had gehandeld en dat de front office medewerker terecht de duty manager inschakelde.

*Levenslang voorwaardelijk*
Geen enkele hotelier wenst dat gasten iets overkomt in hun hotel. Het hotel in kwestie is volgens de Amerikaanse wet nu wel levenslang voorwaardelijk veroordeeld. Als er in de toekomst zich een soortgelijke situatie voordoet, dan kan een gedupeerde hotelgast waarschijnlijk wel verhaal halen middels een schadeclaim.

~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Overig nieuws