Wanneer we arriveren heerst er een grote bedrijvigheid in het Rotterdamse Hotel New York. Het hotel kent een grote F&B-tak en daardoor is het een komen en gaan van gasten. Achter de schermen wordt er hard gewerkt om de roosters goed in te kunnen vullen, want net als in ieder ander horecabedrijf is het hard zoeken naar geschikt personeel. Tegenwoordig zet het hotel zelfs TikTok in, om op die manier ook jongeren te bereiken. Sanne Stadhouders, medewerker personeelszaken (zie openingsfoto links), en Maartje Thompson, marketing manager, schuiven aan.
“TikTok is het snelst groeiende sociale medium en je bereikt er veel jongeren mee. Je hebt op een andere manier contact, alles doe je met een video”, vertelt Maartje. Sanne: “Toen Maartje en ik samen op pad gingen binnen het bedrijf om personeelsleden te vragen om mee te werken aan deze video, werd dat echt heel leuk ontvangen. Het is een hele mooie weerspiegeling geworden van wie we zijn; van jong tot oud, man, vrouw… We laten echt zien hoe leuk het werk hier is en dat hier een familiecultuur heerst.”
Personeelstekorten in de horeca
Het personeelstekort dwingt Hotel New York tot het maken van keuzes, want ondanks de inventieve manier van personeelswerving staan er nog vacatures open. Sanne: “We moeten noodgedwongen keuzen maken. We gaan binnen of buiten open. Tegelijkertijd kan niet, want daar hebben we niet genoeg mensen voor. Natuurlijk, het liefst zouden we volledig openen, maar we willen de mensen wel de kwaliteit bieden die ze van ons gewend zijn, en dat gaat nu niet. De verschuiving van werk in de horeca naar elders, zoals bij de GGD, is merkbaar, dat is algemeen bekend. De horeca kwam als eerste onder de maatregelen en komt er als laatste weer uit. We zien wel dat er al personeel terugvloeit naar de horeca omdat er prik- en testlocaties sluiten, maar het is nog niet genoeg.”
Maartje: “Hotel New York is wat dat betreft een fijne werkgever; we werken met een maximum aantal uren per shift. Die tien tot twaalf uur per dag, waarover je vaak hoort in de horeca, komen bij ons dus niet voor. Daarnaast hebben we een grote beschikbaarheid in de speciale personeelsapp, waardoor je eenvoudig en flexibel kunt plannen. Dat moet ook; er werken bij ons veel studenten, want het is voor hen een hele leuke werkomgeving. Daar houden we dus absoluut rekening mee.”
Even terug naar de wervingsactie via TikTok. Kwamen er daardoor meer reacties binnen? “De vacaturepagina kende een stijging in het aantal bezoekers van tweehonderd procent in de week van de upload. We weten niet precies wat de bezoekers dan doen via die pagina, maar we zagen wel een paar extra sollicitaties binnenkomen. Naar aanleiding van onze wervingsactie had het AD daarna een stuk geschreven. Vrij kort na de publicatie belde een sollicitant op die langs wilde komen en voor zover ik weet hebben er vier mensen vanwege dat artikel gesolliciteerd. Als hier iemand spontaan binnenkomt om te informeren naar werk, dan maken we daar graag tijd voor vrij. Het is geweldig dat dit gebeurt.”
Herfstvakantie wordt spannend
Binnen de horeca is het vinden van keukenpersoneel, en met name chefs, heel lastig. “Bij ons zien we dat ook”, vertelt Maartje, “maar in ons fine dining restaurant - NY Basement - hebben we begin dit jaar een chef gevonden die op een bijzondere vacaturetekst binnenkwam. We hebben de vacature destijds uitgeschreven als een menu, met een voor-, hoofd- en nagerecht. De chef die we uiteindelijk hebben aangenomen, reageerde met een video. Dat was echt heel gaaf.” Het wordt steeds drukker in de horeca, dus personeel is hard nodig. Gaat het wel lukken om volop te draaien de komende periode? “De herfstvakantie wordt heel spannend. Europa opent zich steeds verder, dus we zijn benieuwd wat daarvan de gevolgen zijn. Nederlanders hebben de horeca ook gemist, dat is wel duidelijk als je ziet hoe de zaken nu gaan. Overigens ondervinden we geen problemen met het coronatoegangsbewijs, na één dag waren de meeste mensen er al aan gewend.”
Actie met studentenverenigingen
Naast de actie via TikTok en de vacature die werd uitgeschreven als menu doet Hotel New York nog meer om personeel te vinden. Sanne: “Ik heb een hele lijst. We zijn bijvoorbeeld bezig met een actie die we ‘euro in de pot’ noemen. Daarbij hebben we een overeenkomst met studentenverenigingen. Zij promoten ons bedrijf als werkgever en zij ontvangen een euro in de pot voor ieder gewerkt uur dat een aangedragen lid bij ons heeft gewerkt. Het gaat binnenkort live en is een heel leuk initiatief voor de studenten.” Maartje vult aan: “We doen veel om op een positieve manier zichtbaar te zijn. We zijn onderdeel van Westcord Hotels en als zodanig hebben we meegedaan met de verkiezing voor ‘leukste horecateam van Nederland’. We behoorden tot de zes finalisten. Natuurlijk zijn Facebook, Instagram en de eigen website de basis voor werven van personeel, dat is haast een automatisme, maar we zijn altijd op zoek naar dat stapje extra; vandaar die mooie initiatieven. Als corona onze sector iets heeft gebracht, is dat wel extra creativiteit en een toegenomen flexibiliteit.”
Sanne: “De vacatureteksten maken we ook zo bijzonder en persoonlijk mogelijk. Daar zit best veel werk in. Je moet een bepaald gevoel bij de organisatie krijgen, zodat je weet wat we zoeken in een kandidaat. De teksten worden altijd vanuit een persoon geschreven, die persoon is iemand die hier werkt. Daarnaast wil je in zo’n tekst niemand uitsluiten, dus zorgen we ervoor dat de tekst leuk, creatief en open overkomt. Wanneer iemand reageert, dan moet je ook snel schakelen, want iedereen is op zoek naar werknemers. De meeste sollicitanten hebben meerdere sollicitaties lopen en het is jammer als de geschikte persoon ergens anders gaat werken omdat je te laat reageert of niet snel genoeg knopen kunt doorhakken. Veel reacties komen via Whatsapp binnen en daardoor zijn we altijd bereikbaar, zelfs in het weekend.”
Maartje: “Whatsapp is het grootste sociale medium dat er is, dat wordt soms vergeten, dus het effectief inzetten daarvan is een ‘quick win’.” En wanneer iemand aangenomen is, dan wordt er intern gezorgd voor uitstekende begeleiding, waaronder ook het volgen van trainingen. Want als je eenmaal goed personeel in huis hebt, dan moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat ze blijven.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.