Het Hilton San Gabriel hotel in Los Angeles heeft een schikking van 500.000 dollar getroffen met een dertigtal voormalig werknemers. De operator achter het populaire hotel in de Aziatische wijk in LA, Landwin Management Inc., werd in twee rechtszaken gedaagd door oud-werknemers die allemaal van Latijns-Amerikaanse komaf zijn. De hotelmedewerkers beweerden dat ze om hun afkomst werden gediscrimineerd of doelwit waren van ongewenste intimiteiten en verbaal geweld.
*'You are fired'*
Toen in 2005 het management van het hotel over werd genomen door Landwin Management Inc. werden een aantal Latijns-Amerikaanse bedieningsmedewerkers ontslagen en vervangen door lager opgeleide werknemers met een Aziatische of Chinese achtergrond. "Als men nu aan kon tonen dat voor de werkzaamheden louter Chinees sprekende mensen geschikt waren, dan was de ontslaggolf gegrond. Nergens heeft de verdachte aangegeven tijdens de verdediging dat taal een heikel punt was voor de werkzaamheden," aldus Derek Li van de U.S. Equal Employment Opportunity Commission over de zaak in de LA Times.
*Internationaal hotel*
In een reactie zei de advocaat van Landwin, Stephen Ronk, dat het hotel een 'learner staffing model' hanteert en dat de werknemerspopulatie altijd zeer divers is geweest. Ronk: "Dit is een internationaal hotel. Het is geen Chinees hotel. We maken geen beslissingen om mensen aan te nemen of te ontslaan op basis van etniciteit."
*Nog meer ellende voorkomen*
Belangrijkste redenen om te schikken in de rechtszaak is volgens Ronk dat Landwin wil voorkomen dat proceskosten verder uit de hand lopen en dat de rechtszaak teweeg zou kunnen brengen dat nog meer werknemers hun ontslag indienen uit solidariteit.
*Klachten genegeerd*
Met de schikking werd ook een einde gemaakt aan een zaak die in 2007 tegen Landwin werd aangespannen. In deze rechtszaak stonden ongewenste intimiteiten en verbaal geweld jegens een aantal vrouwelijke medewerkers in de housekeeping centraal. Ook deze werknemers waren allen van Latijns-Amerikaanse afkomst. Landwin zou de klachten van de medewerksters hebben genegeerd of in ieder geval niet goed hebben aangehoord.
*Snelgroeiende gemeenschap*
Het Hilton hotel, ingericht in Mediterrane stijl, opende in 2004 om te voorzien in de wensen van de snelgroeiende Aziatische gemeenschap in dit gedeelte van Los Angeles. De inwoners van de wijk zijn voor zeker de helft van origine afkomstig uit Azië. Het merendeel van de gasten in het hotel bestaat uit toeristen uit China, Taiwan en Hong Kong.
~Hospitality Management, Frank Lindner~
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/hotel-schikt-racismezaak-voor-500000-dollar/
:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl
Hotel schikt racismezaak voor 500.000 dollar
4 februari 2010