Een goed gemeentelijk hotelbeleid kan zorgen voor een stimulans van de lokale economie. Dit blijkt uit onderzoek van Horwath HTL naar het hotelbeleid van 14 Nederlandse gemeenten. Door de doelstellingen van het hotelbeleid af te stemmen op de lokale situatie en de visie van het gemeentebestuur, kan voorkomen worden dat de hotelmarkt uit balans raakt. Bovendien kan het hotelbeleid een positieve bijdrage leveren aan de langetermijn-ontwikkeling van de maatschappelijke positie van een stad of gemeente.
Uit het onderzoek van Horwath HTL onder 14 Nederlandse steden blijkt dat het hotelbeleid een essentieel deel kan vormen van de langetermijn-ontwikkeling van niet alleen de lokale hotelmarkt, maar de gehele economische en maatschappelijke positie van een gemeente. Afhankelijk van de lokale situatie en de visie van het gemeentebestuur, kan een goed uitgewerkt hotelbeleid zorgen voor een diverse en gebalanceerde groei of juist ingezet worden om wildgroei en een negatieve kwaliteitsspiraal te voorkomen.
Amsterdam blijft, ondanks de economische crisis, proactief werken aan het doel van 9.000 nieuwe hotelkamers. Het hotelbeleid is er op gericht om de uitbreiding van het hotelaanbod te realiseren dat nodig is voor de bredere ambities van Amsterdam op het gebied van economie en toerisme. Ook wil Amsterdam met hotelontwikkelingen minder aantrekkelijke buurten stimuleren, zoals dat eerder is gedaan op bijvoorbeeld de Zeedijk.
Hier staat tegenover dat de hotelmarkt in Maastricht de eerstkomende jaren gedeeltelijk op slot is. De gemeente wil met dit beleid voorkomen dat vraag en aanbod op de hotelmarkt verder uit balans raken, wat zou kunnen leiden tot prijzenoorlogen en algehele kwaliteitsvermindering.
De overige 12 onderzochte gemeenten zoeken een eigen balans tussen beide extremen in.
*Economische en maatschappelijke stimulans*
Vooral voor stedelijke economieën is in tijden van recessie de hotellerie een geschikte sector om tot verbetering van economische omstandigheden te komen. Aanvullend op de hotelomzet dragen indirecte bestedingen van hotelgasten voor een belangrijk deel bij aan de lokale economie. Zo genereert een hotelkamer naast de eigen, directe omzet nog eens het dubbele aan indirecte omzet aan bijvoorbeeld vervoer, uitgaan en winkelen. Ook heeft de hotellerie een stuwende werking op lokale werkgelegenheid. Daarnaast kan de bouw van een hotel zorgdragen voor de opwaardering van een wijk, kan de ontwikkeling van luxe hotels een statusverhogend effect hebben op een gebied en kunnen hotels voor een grotere leefbaarheid en veiligheid in de buurt zorgen.
*Divers en gebalanceerd hotelaanbod*
Het is van belang te zorgen voor een divers en gebalanceerd hotelaanbod en niet alleen aandacht te besteden aan luxe hotels. Hotels in lagere segmenten bedienen minder koopkrachtige doelgroepen met als direct voordeel de waarschijnlijkheid dat lokale etablissementen worden aangedaan en inkomsten binnen de stadsgrenzen blijven en als indirect voordeel dat de aanwezigheid van deze doelgroepen sterk bijdraagt aan de culturele dynamiek, de identiteit en het imago van de stad.
Zelfs boven een geprojecteerde marktruimte kan groei in hotelaanbod de kwaliteit van een gemeentelijke hotelmarkt ten goede komen, wat vooral tot uiting komt in vernieuwing van de markt. In sommige situaties bestaat hierbij het gevaar de scheidingslijn tussen gezonde en ongezonde concurrentie te overschrijden: omstandigheden kunnen zodanig uit balans zijn dat bescherming van de bestaande hotelmarkt nodig is.
*Nederlandse hotelmarkt*
De Nederlandse hotelmarkt bestaat in 2009 uit nagenoeg 2.200 hotels en ruim 90.000 hotelkamers. De 25 grootste hotelgemeenten beschikken in totaal over bijna 1.200 hotels en 55.000 kamers. Hiermee is circa 60% van het Nederlandse hotelaanbod geconcentreerd in 25 gemeenten. Amsterdam spant de kroon, maar ook een aanzienlijk kleinere gemeente als Veere behoort tot de top 25 hotelgemeenten.
~Hospitality Management, Sanny Visser~
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/hotelbeleid-kan-economische-groei-stimuleren/
Hotelbeleid kan economische groei stimuleren
10 december 2009