Hotelboekingen in Nederland, wat is de actuele stand van zaken?

Auteur: Erik Baumann
Economie 30 april 2021
Hotelboekingen in Nederland, wat is de actuele stand van zaken?

Inmiddels duurt de coronacrisis al meer dan een jaar. Hoe staat het met de hotelboekingen in Nederland, nu de terrassen weer open mogen? En hoe ziet de nabije toekomst eruit, met verdere versoepelingen binnen handbereik? Hoteliers.com heeft een actuele marktanalyse gedaan onder hotels in drie verschillende categorieën, stadshotels, hotels aan de kust en landelijke hotels. De grafieken vindt u onderaan dit bericht.

Landelijke hotels doen het zelfs beter dan in 2019

Het is een trend die zich reeds vanaf het begin van de crisis laat zien, de landelijke hotels doen het erg goed. Consumenten willen er ondanks de crisis toch graag op uit en landelijke hotels, die gelegen zijn in de bossen of natuurgebieden, bieden de rust en ruimte waar men naar op zoek is. Deze groep hotels herstelde zich vorig jaar als eerste en er is nu in april zelfs sprake van een plus van 38% in het aantal hotelboekingen als we dit vergelijken met de maand april 2019 (pre-corona).

Direct boeken is dé trend van dit moment

Er is meer goed nieuws, het aantal consumenten dat direct bij het hotel boekt zit enorm in de lift. Als we kijken naar het aantal directe hotelboekingen dat gemaakt is via de boekingssoftware van Hoteliers.com, dan noteert de week van 19 tot 26 april dit jaar zelfs een plus van 24% in vergelijking met 2019 (pre-corona) voor alle categorieën hotels samen. De belangrijkste aanjager hiervan is dat er nog steeds de nodige flexibiliteit nodig is bij hotelboekingen, bijvoorbeeld het verschuiven van een boeking vanwege omstandigheden, of het serveren van eten op de kamer door de geldende restricties. De consument heeft inmiddels ontdekt dat dit het beste direct met de hotelier zelf afgestemd kan worden. De telefonische bereikbaarheid van boekingspartijen is doorgaans matig en de informatie op boekingssites niet altijd actueel. Wat ook een rol speelt bij deze piek in het aantal hotelboekingen, is de doorgaans korte lead-time, het aantal dagen tussen het maken van de boeking en daadwerkelijke aankomst. Deze lead-time ligt gedurende de crisis voortdurend een stuk lager, mensen besluiten pas last-minute om er op uit te gaan, afhankelijk van het weer of aanpassingen in de restricties.

Boekingspartijen komen terug

Een belangrijke nuance hierbij is dat vrijwel alle hotelboekingen op dit moment door Nederlandse boekers worden gemaakt, die de eigen website van een hotel gemakkelijk weten te vinden en de taal spreken. De verwachting is dat zodra het internationale reizen weer mogelijk wordt, het percentage hotelboekingen via boekingspartijen weer toe zal nemen, aangezien deze partijen in veel verschillende talen ondersteuning bieden aan de gast en veel internationaal bereik hebben.

Kusthotels bijna op niveau 2019

Ook de kusthotels doen het goed in april 2021, deze groep hotels zit nog maar 6% onder het aantal hotelboekingen in de maand april 2019 (pre-corona) en dus bijna weer op het oude niveau. Het is jammer dat het weer tegen zit dit voorjaar, mooi weer zou het herstel van de kusthotels natuurlijk nog verder kunnen helpen.

Pril herstel voor de zwaar getroffen stadshotels

Maar het is niet alleen goed nieuws, de stadshotels zijn nog steeds de meest zwaar getroffen categorie hotels en bij deze groep zien we nog dieprode cijfers. In april 2021 was het aantal hotelboekingen -87% van het normale pre-corona niveau van april 2019. Vorig jaar stond deze groep hotels in april op het absolute dieptepunt van -96%, dus in die zin is er sprake van een pril herstel, maar er is nog een hele lange weg te gaan. De echte pick-up bij de stadshotels zal pas komen zodra er weer internationaal gereisd mag worden en de horeca en bezienswaardigheden zoals musea weer geopend zullen zijn. De verwachting is dat dit vanaf juni het geval zal zijn. We zullen dan eerst met name gasten uit omliggende landen zien die boeken. Een hoopgevende boodschap is dat de EU gevaccineerde reizigers, uit bijvoorbeeld de VS toe zullen staan vanaf de zomer. Dit zal echt kunnen helpen bij het herstel van deze zwaar getroffen groep. Ook het zakelijk verkeer is van belang voor de stadshotels, de voorspelling is dat dit echt pas na de zomer weer langzaamaan op gang zal komen.  

Totaal aantal boekingen nog ver onder de maat

Als we naar de gehele markt kijken, rekening houdend met het feit dat het meeste volume qua hotelkamers bij de categorie stadshotels is te vinden, dan is het beeld nog verre van goed. In april 2021 is het totaal aantal hotelboekingen maar liefs 72% lager ten op zichte van april 2019. Vorig jaar was het dieptepunt rond deze tijd met een min van 94% voor de gehele markt. Vergeleken met vorig jaar zijn er dus lichtpuntjes te zien, de landelijke hotels lopen voorop in het herstel en de kusthotels doen aardig mee. Het is hopen dat verdere versoepelingen zowel in Nederland, als internationaal mogelijk worden deze zomer, pas op dat moment gaan we meer herstel zien bij de stadshotels en de markt in zijn geheel.

Vijf tips op de weg naar herstel

De volgende vijf tips zijn deels al eens eerder gepubliceerd, maar eigenlijk zijn ze actueler dan ooit nu het directe boeken aan populariteit wint. Het is zaak dit momentum vast te houden en deze crisis als kans te grijpen om uiteindelijk meer balans te vinden tussen directe hotelboekingen en de macht van boekingspartijen.

1. Besteed aandacht aan het directe kanaal

Zorg voor een goede hotelwebsite met een gebruiksvriendelijke boekingsmodule, waarop het verhaal van uw hotel goed wordt verteld, met mooie foto’s en zoveel als mogelijk actuele informatie. Over de maatregelen die u heeft genomen in het hotel, wat er wél allemaal te doen is. Richt u op de lokale markt en omringende landen, zorg ervoor dat uw website tenminste ook in het Duits, maar het liefst ook in het Frans beschikbaar is.

2. Investeer in zichtbaarheid van het directe kanaal

De zichtbaarheid van uw hotel in de zoekresultaten is erg belangrijk. Zorg ervoor de Google business vermelding door u is geclaimd en goed is ingevuld. Sinds kort is het mogelijk om naast adverteren, ook een gratis prijsvermelding in Google te krijgen. Dit kan via partners van Google zoals Hoteliers.com, zo worden alle hotels die de boekingsmodule van Hoteliers.com gebruiken automatisch gratis opgenomen met een prijsvermelding in Google.

3. Zorg voor flexibele annuleringsvoorwaarden

Biedt minimaal dezelfde flexibiliteit in annuleringsvoorwaarden als bij de OTA’s en laat dit ook zien. Plaats bijvoorbeeld een duidelijke banner op uw website met de tekst ‘Change of plans?’ en leg hierbij uit wat uw annuleringsvoorwaarden zijn. Wees hierin zo flexibel als mogelijk en biedt de gast de mogelijkheid om op een gemakkelijke manier hierover te communiceren met uw hotel: ‘Geef ons een belletje en we passen uw reisdata aan!’ Hier is behoefte aan bij de consument.

4. Verkoop populaire data zoveel als mogelijk direct

Voor sommige hotels is het op dit moment nog moeilijk voor te stellen, maar als er weer vraag komt, probeer dan populaire data zoveel als mogelijk via het directe kanaal te verkopen. Zet deze kamers voor deze data via de channel manager dicht bij OTA’s zodat ze alleen direct geboekt kunnen worden.

5. Optimaliseer de vermelding op Booking.com

Booking.com is internationaal gezien qua marktaandeel veruit de belangrijkste OTA. Controleer in het extranet van Booking.com of u alle gevraagde informatie goed heeft ingevuld en of alle foto’s van het hotel up-to-date zijn. Een goede vermelding op Booking.com levert extra boekingen op, maar ook meer verkeer naar uw eigen website. Immers veel consumenten die een hotel op Booking.com vinden, nemen daarna ook nog een kijkje op de eigen website van het hotel, wat een mooie kans biedt om meer directe boekingen te realiseren.

Overig nieuws