Hotelboekingen in steden trekken eindelijk aan

Auteur: Redactie
1 oktober 2021
Hotelboekingen in steden trekken eindelijk aan

De zwaar getroffen hotelmarkt in steden zoals Amsterdam lijkt eindelijk tekenen van herstel te vertonen. Uit onderzoek van Hoteliers.com blijkt dat het aantal gemaakte boekingen in de maanden augustus en september zelfs vergelijkbaar is met het niveau van 2019, voor de coronacrisis. Doordat het aantal gemaakte hotelboekingen eerder dit jaar ver onder de cijfers van 2019 lag, is de bezetting nog lang niet op peil.

Er wordt met name veel geboekt in het weekend door leisure gasten. De internationale bezoekersstroom komt weer op gang en wat opvalt is dat de Franse markt relatief goed presteert. Gedurende weekdagen is de vraag laag omdat de zakelijke markt nog grotendeels ontbreekt door het deels wegblijven van bezoekers uit belangrijke markten zoals de UK, Azië en de VS. Na de recente opheffing van de restricties worden heel voorzichtig aan de eerste congressen en zakelijke bijeenkomsten weer georganiseerd, wat een hoopvol signaal is voor verder herstel. Het prijsniveau beweegt mee met de vraag, in de weekenden zijn de prijzen op een goed niveau en door de weeks nog ver onder de maat door de aanwezige overcapaciteit.

Problemen met personeel

De wisselende vraag, waarbij er weinig gasten door de week zijn en de weekenden vol zitten, zorgt bij hotels voor problemen met de personele bezetting. Veel hotels in de steden hebben een deel van hun personeel moeten laten gaan gedurende de crisis en hebben moeite om de drukte in de weekenden aan te kunnen. Het aannemen van nieuw personeel gaat voor de meeste bedrijven financieel nog niet en er is ook een krapte op de arbeidsmarkt, die het lastig maakt om geschikt personeel te vinden. De verwachting is dat deze problematiek lang zal aanhouden in de markt.

OTA’s leiden het herstel

Waar we eerder zagen dat het aantal directe hotelboekingen in steden behoorlijk in de lift zat, van 16% in 2019 naar 22% in de eerste helft van 2021 (een stijging van 35%), zien we nu dat de OTA’s zoals Booking.com het herstel in de steden aanvoeren. Over de laatste 3 maanden is het percentage directe boekingen teruggezakt van 22% naar 19% en komt het grootste deel van de overige hotelboekingen voor rekening van de OTA’s. De stad is van oudsher het terrein van de OTA’s, die met hun machtige marketingmachines internationale doelgroepen aanspreken die het meest in de steden boeken.

Overig nieuws