Het Deutscher Hotel‑ und Gaststättenverband (DEHOGA) is een organisatie die vergelijkbaar is met Koninklijk Horeca Nederland. Sinds herfst 1996 zijn alle classificatiesystemen van de deelstaten verenigd in één ’merkproduct’ genaamd Deutsche Hotelklassifizierung.
De inspecties en het daaruit volgende classificatiesysteem voorzien de consumenten van informatie over alle logiesverstrekkende bedrijven met meer dan acht bedden. De classificatie kent één, twee, drie, vier en vijf sterren. Voor Hotel garni (met kleine kaart), Fremdenheim (eenvoudig pension) en pension (alleen maaltijden voor gasten) geldt, dat zij maximaal vier sterren kunnen behalen. Er worden uitsluitend objectieve criteria gebruikt, zoals de aanwezigheid van bepaalde meubelstukken en het aanbod in diensten. De kwaliteit van het gebodene wordt dus niet in het oordeel meegewogen.
Voor alle bedrijven geldt dat minimaal voldaan moet worden aan de eisen die aan een bedrijf met één ster gesteld worden. Een voorbeeld: alle kamers moeten beschikken over warm en koud stromend water en per tien bedden dient een douche of bad met toilet aanwezig te zijn.
Extra punten
Er zijn 22 verplichte criteria, de zogenaamde “Muss‑Kriterien”. Daarop wordt een hotel beoordeeld. De toename van het aantal sterren leidt tot verdere aanscherping. Deze criteria zijn: receptie; ontbijtservice; drankservice; maaltijdservice; telefoon op de kamer; telefoondienst; kameroppervlakte; sanitair; inrichting van bad of douche; aanwezigheid van suites; kamerinrichting; aanwezigheid van gratis amenities; was‑ en strijkservice; aanwezigheid van een kluis; ontspanningsruimte voor gasten; radio of televisie op de kamer; mogelijkheid om niet contant te betalen; aanwezigheid van telefax; bar, restaurant en conferentiezalen. Een voorbeeld: een tweesterrenhotel moet tenminste gedurende twee uur het middageten of gedurende drie uur het avondeten serveren.
Naast die verplichte criteria bestaan de 'overige criteria', de zogenaamde Kann‑Kriterien. Die zijn van toepassing op vier onderdelen: algemene beschrijving/inrichting, extra services, ontspanningsmogelijkheden en conferentiemogelijkheden. Hier moeten twee- tot vijfsterrenhotels nog extra punten mee halen, variërend van 25 punten voor een tweesterrenhotel tot 270 punten voor een vijfsterrenhotel. Een ijsblokjesmachine op de etage levert bijvoorbeeld 1 punt op; conferentiezalen groter dan 500m2 leveren 20 punten op; een dieetkeuken is goed voor 5 punten en een zwembad voor 30 punten.
Arbitrage
Bedrijven, zowel leden als niet‑leden, moeten zichzelf aanmelden. Het is opmerkelijk dat DEHOGA‑leden niet verplicht zijn aan de classificatie mee te doen. De toekenning van het aantal sterren volgt na controle van het door de hôtelier ingevulde aanmeldingsformulier. De classificatie is twee jaar geldig. Controles worden uitgevoerd door een commissie bestaande uit leden van een Landesverband (een soort hotelassociatie per deelstaat) en/of de plaatselijke VVV. Eventuele problemen worden voorgelegd aan een arbitrageraad. Mochten de problemen na bemiddeling niet opgelost kunnen worden, dan volgt verwijdering uit het bestand.
De geclassificeerde hotels kunnen gebruik maken van een informatie‑ en reserveringssysteem.
HM30JAAR HM301998