In Amerika dient binnenkort een rechtszaak tussen een hotelgast en Hilton Hotels. Onderwerp van twist: het moeten betalen voor een ongevraagde krant tijdens het verblijf in een hotel.
*Klakkeloos betalen*
Mensen die uitchecken bij een hotel zijn in de regel gehaast. Men moet naar een afspraak of naar het vliegveld. De rekening wordt vaak klakkeloos betaald. De extra dollar die op de eindbon staat voor een krant, of deze nu gelezen is of niet, wordt dikwijls over het hoofd gezien.
*Onopvallend kostenpostje voor de individuele gast*
Zeker wanneer er veel andere (kleine) posten op de bon staan en wanneer de hotelkamer zelf meer dan 100 dollar heeft gekost, dan valt de extra post voor de krant niet op.
*Groot omzetdeel voor de uitgever*
Op jaarbasis leveren de betalingen van hotelgasten bij elkaar opgeteld een aanzienlijk omzetdeel op voor de uitgevers van Amerikaanse kranten.
*Halve oplage gaat naar hotels*
Uitgever Gannet drukt dagelijks 1,78 miljoen exemplaren van de populaire krant USA Today. De helft hiervan gaat naar hotels. Ter vergelijking: van The Wall Street Journal wordt 7 procent van de dagoplage bezorgd bij hotels.
*Gasten kunnen geld terugvragen*
Van de 970.000 'hotelexemplaren' van USA Today worden er ongeveer 550.000 betaald door de afnemende hotelbedrijven en kosteloos verstrekt aan de gast. Het resterende deel, 420.000 kranten, wordt dagelijks volgens het zogeheten 'Guest refund' principe aangeboden. De krant wordt dan automatisch in rekening gebracht bij de gast. Deze kan middels het indienen van een verzoek om teruggave het geld terug krijgen.
*Rekensommetje*
Uitgaande van het bedrag dat Hilton gasten voor de krant rekent via Guest refund leveren de 420.000 hotelkranten op jaarbasis 82 miljoen dollar omzet op voor Gannet.
*Hotelbedrijf niet de gebeten hond*
Er zijn maar weinig mensen die de moeite nemen om een formulier in te vullen om die ene dollar terug te krijgen, laat staan een rechtszaak beginnen. Een man ging deze praktijk te ver. Rodney Harmon spande daarom een zaak aan tegen Hilton. De mogelijke gevolgen zouden niet zozeer voor het hotelbedrijf nadelig uitpakken als wel voor de krantenuitgevers.
~Frank Lindner~
Hotelgast betaalt vaak ongemerkt voor krant
18 augustus 2011