Uit onderzoek van KPMG blijkt dat de kamer-opbrengsten in de Nederlandse hotellerie vorig jaar daalden tot 48 procent van de totale opbrengst. De food & beverage-inkomsten bleven op hetzelfde niveau als vorig jaar, gelijk aan 41 procent van de totale kameropbrengst. Hotelgasten lijken dus niet te willen beknibbelen op lekker eten en drinken. De F&B-bestedingen in hotels houden stand in 'crisistijd'. De overige opbrengsten stegen tot 11 procent van de totale opbrengsten. Deze cijfers komen uit de Hospitality Benchmark 2009 van KPMG, die donderdagmiddag 9 juli wordt gepresenteerd.
Mark Kemper, verantwoordelijk voor de hotelbranche bij KPMG verwacht dat de daling van de bezettingsgraad en de kamerprijs ook de rest van dit jaar zal doorzetten. Kemper: Vooral de Randstad en de vijfsterrenhotels gaan een lastig jaar tegemoet. Dit komt met name door een verdere terugval in het zakelijke segment en een verdere daling van het aantal buitenlandse gasten. De recessie heeft voor een aantal partijen ook voordelen. De consument lijkt te besparen op vliegtickets, en geeft dit geld vervolgens wel uit in eigen land. De hotels die hiervan profiteren zijn vooral de hotels die een totaalpakket aan vertier bieden, zoals resorts. Deze bevinden zich veelal buiten de Randstad. De komende periode moet blijken of deze trend aanhoudt.
De verschuiving tussen de leisuremarkt en de zakelijke markt die in 2007 al te zien was, heeft zich vorig jaar doorgezet. Van het totaal aantal boekingen had 47,8 procent vorig jaar een vrijetijdskarakter. In 2007 was dit 46,5 procent. Vooral in het vijfsterrensegment was vorig jaar een sterke stijging van het aantal vrijetijdsboekingen te zien. Het aantal vrijetijdsboekingen in deze hotels steeg van 34,4 procent in 2007 tot 44,2 procent vorig jaar. Als gevolg van de neergaande economie daalde het aantal gasten afkomstig uit landen buiten West Europa. Het aantal gasten uit de Verenigde Staten daalde van 6,8 procent tot 5,5 procent en uit Oost Europa van 4,9 procent tot 3,3 procent. Het aantal gasten uit West Europa daarentegen steeg van 81,2 procent in 2007 tot 85,3 procent vorig jaar. Deze gasten komen overigens voor het grootste deel uit Nederland. Een bewijs dat Nederlanders op dit moment meer in eigen land op vakantie gaan, terwijl het bezoek van Amerikanen sterk afneemt als gevolg van de recessie in de Verenigde Staten en de dure euro.
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/hotelgasten-besparen-niet-op-lekker-eten-en-drinken/
:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl
Hotelgasten besparen niet op lekker eten en drinken
9 juli 2009