Bijna tweederde van alle recensies voor Europese hotels was van positieve aard in 2015. Dit blijkt uit een rapport door Revinate en Colliers International. Het rapport laat verder zien dat hotels met een hogere sterrenclassificatie ook meer positieve recensies ontvangen (voor viersterrenhotels is 70% van de recensies positief en voor vijfsterrenhotels is dat 80%). Revinate en Colliers analyseerden 4,7 miljoen recensies van meer dan 4.600 hotels in Europa.
Foto: Brussel zag de afgelopen twee jaar een stijging wat betreft het aantal positieve recensies.
De belangrijkste bevindingen van het rapport:
* De meest populaire bestemmingen in Europa (Engeland en Duitsland voor zakelijke reizigers en Frankrijk en Spanje voor toeristen) ontvangen ook de meeste recensies: samen zijn de recensies voor hotels in deze landen verantwoordelijk voor ongeveer 71% van alle recensies.
* Hotels in Griekenland kregen de meeste positieve recencies: meer dan 70% van de recensies voor deze hotels is positief.
* Het totale aantal recensies dat wordt geschreven lijkt geen invloed te hebben op het aantal positieve recensies: met maar 55% positieve recensies is Frankrijk het slechtst presterende land. Echter, Spanje krijgt meer positieve recensies dan het Europees gemiddelde, terwijl dat land ook in de top vier van het aantal recensies staat.
* Een analyse van de verschillende steden laat zien dat Parijs het met 61% aan positieve recensies beter doet dan het landelijk gemiddelde.
* Maar vier Europese steden laten een stijging in het aantal positieve recensies zien in de afgelopen twee jaar: Amsterdam, Brussel, Edinburgh en Moskou. Alle andere steden zagen het aantal positieve recensies dalen.
* Veel steden hebben een sterk vijfsterren aanbod en scoren met het aantal positieve recensies boven het gemiddelde van 80%. Echter, de scores voor vier sterren hotels verschillen sterk en in een aantal steden zou het aanbod van vier sterren hotels sterk verbeterd kunnen worden.
Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels Colliers International zegt in een reactie: “Vandaag de dag, waar internet een erg grote rol speelt, wordt de hotelindustrie meer dan ooit gedwongen om de meningen van gasten serieus te nemen. Waar slechte mond-tot-mond reclame vroeger het grootste gevaar was van een slechte service, hebben hoteliers vandaag te maken met een grote hoeveelheid aan reiswebsites, zoals TripAdvisor en Booking.com. Gasten laten hier hun ongezouten mening achter en hotels met slechte service kunnen hier niet aan ontkomen. Gasten maken kenbaar wat ze wel of niet leuk vonden aan hun verblijf en deze recensies zijn van groot belang wanneer mensen hun hotel boeken.”