Hôteliers hebben geen comupterkids meer nodig

Auteur: Redactie
Technologie 11 november 1999
Hôteliers hebben geen comupterkids meer nodig

Terecht dat King Nederland een nieuwe huisstijl geadopteerd heeft. Het oude beeldmerk (een koninkje) oogde immers wel lief, maar ook een beetje ouderwets, terwijl King juist uiterst modern bezig is op het gebied van de automatisering. De brullende 'lion king' (het nieuwe logo) loopt voorop en dwingt respect af. Dankzij deze leverancier van 'disposables' - en een complete range of guest- supplies - kunnen hôteliers aanzienlijk besparen. 'Ons magazijn is uw magazijn,' zeggen ze in Tiel.

En dat magazijn van King is binnenkort weer een stuk groter: de uitbreiding op het Tielse industrieterrein is momenteel in volle gang. Ruim 60 jaar oud, dit bedrijf, maar waarom verwijlen in het verleden? De hedendaagse cijfers liegen er niet om: een omzet van circa 58 miljoen; zo'n 7000 artikelen in het assortiment; 7.500 actieve klanten; 1.750.000 colli.

King Nederland (van origine een Nederlandse onderneming) maakt samen met ongeveer 75 zusterbedrijven deel uit van de Autobar Group (van Britse afkomst). De Autobar Group legt zich toe op de productie en verkoop van flexibele verpakkingen, disposables, automaten en ingrediënten. De omzet ligt rond de twee miljard gulden. De activiteiten van King Nederland bestaan uit de opslag en distributie van goederen, voorraadbeheer en levering op afroep.

Bestelgemak

Sinds mei van dit jaar mag de gastvrijheidsbranche zich koesteren in de warme belangstelling van dit bedrijf. Daar is vooral Aad Bink, business manager hospitality, debet aan. Op de vraag wat King voor de hôtelier kan betekenen, heeft hij een 'robuust' antwoord: 'Wat een ander niet kan.' Zoiets behoeft uitleg.

'Wij hebben ons afgevraagd hoe we met onze geautomatiseerde systemen kunnen aansluiten op de wensen van de hotellerie,' begint Bink. 'Aangezien wij met software werken die door onszelf ontwikkeld is, kunnen we uitstekend toepassingen verzinnen voor de hotelbranche. Wij willen het voor de klant zo eenvoudig mogelijk maken om de juiste hoeveelheid goederen op de juiste tijd op de juiste plaats te krijgen.'

Momenteel biedt King de keuze uit vier operationele systemen. Het meest simpele systeem - zes jaar geleden ontwikkeld - werkt als volgt. De klant 'belt in' bij King via zijn eigen computer; hij geeft zijn debiteurnummer op, vervolgens zijn wachtwoord; daarna het afleveradres. Hij krijgt direct een overzicht te zien van hetgeen hij het afgelopen jaar heeft besteld. (Dat overzicht wordt door King bijgehouden.) Dan is het alleen nog een kwestie van goederen 'aankruisen' en de gewenste hoeveelheid vermelden. Dit Inkoop Bestel Systeem (IBS) geeft de klant de mogelijkheid om 24 uur per dag, 7 dagen per week orders in het systeem in te voeren. Hij kan verder de levertijd van bestellingen opvragen, winkelen in het assortiment en kennis nemen van lopende acties. Datzelfde systeem heeft binnenkort een 'Internetportaal': gewoon de website van King op en de bestelling aanklikken of intoetsen.

Veel geavanceerder is het systeem dat met EDI (Electronic Data Interchange) werkt. Daar moet wel de geautomatiseerde orderadministratie van de klant op ingericht zijn. Arthur Ariëns, finance & IT manager van King, is de aangewezen persoon om licht te werpen op dit soort eigentijdse mogelijkheden. 'De klant maakt een bestelling klaar in zijn eigen computer. Zijn software maakt een bestand aan in de wereldwijd gestandaardiseerde EDI-opmaak. Dat bestand gaat naar de elektronische postbus van King, waar het automatisch wordt ingelezen. Het bestand gaat verder de logistieke molen in, zonder dat er een paar ogen aan te pas komt. De factuurafwikkeling is eveneens volledig geautomatiseerd.'

Koppelen

Tot zover zal het niet eng klinken voor hôteliers die vertrouwd zijn met e-mailtjes, URL's en websites. Eigen artikelcodes en dergelijke hoeven geen hinderpaal te zijn: King is gaarne bereid om de klant 'softwarematig' tegemoet te komen.

Nog een stap verder nu. 'Het is voor de klant ook mogelijk om zijn eigen systeem aan dat van ons te koppelen,' aldus Ariëns. 'De klant belt in, logt in, geeft zijn wachtwoord, krijgt zijn eigen vestiging te zien, voert een bestelling in, en heeft dan tevens toegang tot allerlei (logistieke) informatie. Stel dat slechts 90 exemplaren van een bepaald artikel op voorraad zijn, en de klant was van plan om 100 stuks te bestellen. Dan kan hij moeiteloos zijn bestelling aanpassen: beter onmiddellijk 90 dan volgende week 100. De klant krijgt op zijn beeldscherm desgewenst de data van inkooporders en van leveringen te zien. Hij kan ook heel precies aangeven waar de chauffeur de spullen moet afleveren, tot en met het kamernummer.'

Eigenlijk komt de hôtelier dus virtueel bij King op kantoor te zitten. Dat is prachtig, maar zoiets vergt uiteraard een investering in software. Duur? Moeilijk aan te geven, want het is afhankelijk van de hardware waarover die hôtelier beschikt. Mochten de computers binnenkort aan vervanging toe zijn, dan is het verstandig om rekening te houden met EDI-mogelijkheden. Voor hotels die tot een keten behoren, zal het allemaal geen probleem zijn: het hotel is gekoppeld aan het hoofdkantoor; vandaaruit kan eenvoudig een koppeling gelegd worden naar King.

Het bestelgemak dat deze leverancier biedt, staat buiten kijf. Nu de besparingen. Bink: 'Allereerst proberen wij zo veel mogelijk producten in huis te hebben, zodat de klant - indien hij voor ons kiest - te maken heeft met één leverancier. Dat scheelt al in de facturen. Bovendien sturen wij aan het einde van de maand - desgewenst - slechts één factuur. Twaalf facturen per jaar, ongeacht het aantal leveringen. Een onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken heeft uitgewezen dat de boekhoudkundige afhandeling van een factuur fl 165,- kost; volgens de Universiteit Twente kost het zelfs meer dan fl 200,-. De klant moet er dus voor zorgen dat hij zo min mogelijk facturen toegezonden krijgt. Daar helpen wij graag bij.'

Net op tijd

Het dienstenpakket van King behelst trouwens meer dan dat. Het bedrijf houdt - in onderling overleg uiteraard - het verbruik van de klant bij, zodat tijdig voor aanvulling gezorgd kan worden volgens het 'just-in-time' principe. Specifieke producten en/of naambedrukte producten worden continu voorradig gehouden. Dankzij het feit dat pieken en dalen in het gebruik gesignaleerd en geregistreerd worden, kan eventueel het voorraadniveau aangepast worden. Kortom: maatwerk in informatieoverdracht en logistiek.

Auteur: Jason van de Veltmaete

HM30JAAR HM301999

Overig nieuws