De Nationale Recherche heeft hotels gecontroleerd om te kijken hoe ze reageren op signalen van mensenhandel. In de media wordt de uitkomst niet goed weergegeven, reageert KHN.
*Actie met actrices*
Joris Prinssen, woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt: "In de berichtgeving wordt tendentieus aangegeven dat er 'nogal veel mis is bij de hotels in de aanpak van mensenhandel'. De actie van de politie en OM met actrices heeft echter bij elk hotel geleid tot handelen, ook al is er niet altijd de politie gebeld. Zo is in een hotel halverwege de actie de actrice al opgemerkt en heeft personeel de opdracht gekregen om de kamer niet meer te verlengen en ook geen extra service te geven, zonder daarbij de politie te waarschuwen. Alle hotels hebben gereageerd op signalen van mogelijke mensenhandel."
*Reactie op signalen*
Op 11, 12 en 13 april heeft de Dienst Nationale Recherche bij drie Amsterdamse hotels een controle gehouden of de hotels reageren op de signalen van mensenhandel. Ook is gekeken of de lokale politie alert reageert als er een melding wordt gemaakt door een hotel.
*Alternatieve wijze*
De actie van vorige week was niet gericht op het opsporen en aanhouden van verdachten. Het doel van de hotelcontroles was om op een alternatieve manier mensenhandel te bestrijden.
*Mensenhandel bestrijden*
Koninklijke Horeca Nederland wil samen met politie en OM er alles aan doen om deze ernstige vorm van mensenhandel te bestrijden. De horecabranche is een fatsoenlijke branche die mensenhandel ten strengste afkeurt, in hotels maar ook daarbuiten. Daarom wordt de komende maanden extra aandacht besteed aan de samenwerking met politie en voorlichting aan hotels om de signalen van mensenhandel nog beter te leren kennen.
*Voorlichting*
Ook in hotels kan deze vorm van mensenhandel voorkomen worden. Daarom heeft KHN vorig jaar een reeks voorlichtingsbijeenkomsten gegeven in de Randstad. In samenwerking met politie en OM, is aandacht besteed aan het leren herkennen van signalen van mensenhandel. Enkele honderden receptionisten en portiers van hotels zijn voorgelicht over het herkennen van de signalen van mensenhandel. Wat zijn de signalen? Waar moet het personeel op letten?
*Signaalkaarten*
Voorlichting is essentieel om deze criminaliteitsvorm tegen te gaan. Daarom werden zogenaamde "signaalkaarten":http://www.khn.nl/documents/10156/849364/Kaart+mensenhandel+in+hotels+Nederlands.pdf?redirect=http%3A%2F%2Fwww.khn.nl%2Fcontent-template%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_7eTm%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3D_118_INSTANCE_Yz ontwikkeld. Aan de hand van tips wordt men zich bewust van de signalen en kan men tijdig de politie inschakelen.
~Frank Lindner~
Hoteliers juist bedacht op mensenhandel
19 april 2012