De technologische trends in de hotellerie? De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op en distributie, marketing en operations komen in het hotel steeds meer samen. Hierdoor is de traditionele hiërarchie binnen het hotel aan verandering onderhevig en dient de technologie zich aan te (laten) passen aan deze veranderingen. De ‘cloud’ zorgt voor kostenbesparing op hardware en het veranderende boekingsgedrag van de gast moet mee worden genomen in de online marketing en in de booking engines. Monique Jaspers-Wijn, vice president EMEA van Sabre Hospitality Solutions, was zo vriendelijk om ons van de nodige informatie te voorzien en u een oplossing te bieden voor uw technologische vraagstukken.
Sabre Hospitality Solutions levert uitgebreide systemen. Natuurlijk willen we weten wat de voordelen en verschillen zijn ten opzichte van andere systemen. ‘’Wij vinden het belangrijk dat onze klanten makkelijk overweg kunnen met het systeem. Ons SynXis Centrale Reservering Systeem (CRS) is dan ook erg gebruikersvriendelijk. Hotels worden met dit systeem verbonden met alle distributiekanalen. Denk hierbij aan de Globale Distributie Systemen (GDS), online reiswebsites en boekingmachines.’’
Baanbrekend principe
‘’Onze visie op de Hospitality industrie is naar onze mening baanbrekend. Deze visie bestaat uit wat wij noemen ‘convergence’, waarbij Marketing, Distributie en Operations elkaar aanvullen om hetzelfde doel te bereiken: het begeleiden van de ervaring van de gast van begin tot eind. Waarschijnlijk is dit het belangrijkste dat ons onderscheidt van de concurrentie, naast het brede scala van producten en diensten die wij aanbieden’’, aldus Jaspers-Wijn. Hoteliers hebben een minimum aan hardware nodig, hebben wereldwijde toegang, kunnen de omzet optimaliseren met handige ‘tools’ en kunnen het systeem in acht verschillende talen inzetten. Is het systeem dan ook geschikt voor ieder type hotel? ‘’Er zijn verschillende varianten van het systeem voor verschillende soorten hotels. Omdat het systeem gebaseerd is op een community model, kan aan verschillende gebruikers toegang worden verleend door de beheerders van de software. Dit betekent dat beheerders, directeuren van individuele hotels, revenue management of medewerkers van de afdeling reserveringen allemaal gebruik kunnen maken van het systeem, met de toegang die van toepassing is op hun behoeften.’’
Haal het beste uit je hotel
Hoe goed het product ook is, men moet er wel mee leren omgaan. Sabre Hospitality heeft een trainingsteam in Nederland, dat ook lokale trainingen aanbiedt. Het ervaren team van Sabre Hospitality Solutions houdt de klanten bovendien op de hoogte van de laatste trends. Dit doen zij door middel van het organiseren van jaarlijkse evenementen, online webinars en educatieve sessies, waarin tips worden gegeven hoe zij hun organisatie kunnen optimaliseren. Monique is daarnaast ook erg te spreken over de boekingsmachine die Sabre Hospitality Solutions aanbiedt. ‘’ Ik ben erg enthousiast over onze Guest Connect Flex boekingsmachine, die hoteliers de volledige controle geeft over het uiterlijk van het boekingssysteem en de afhandeling van de boekingen. Het biedt hoteliers de mogelijkheid de boekingsmachine helemaal aan te passen aan de website van het hotel, zodat de bezoekers bij het boeken de juiste huisstijl blijven zien. Hierdoor wordt de gebruikerservaring geoptimaliseerd, wat een positief effect heeft op de boekingen via de tool. Met onze mobiele boekingsmachine spelen wij in op de trend van het gebruik van mobiele apparaten. De applicatie is volledig geïntegreerd met het SynXis CRS, waardoor hoteliers dit kanaal via hetzelfde dashboard kunnen regelen. Deze mobiele oplossing is volledig geoptimaliseerd voor mobiele apparaten en via dit kanaal kunnen dezelfde aanbiedingen en producten worden aangeboden als via het CRS.’’
Terug naar de core business
‘’Vandaag de dag beheren hoteliers tarieven, inventaris, beschikbaarheid, inhoud en gastenprofielen via aparte systemen en moeten dan vertrouwen op de verschillende interfaces hiervan. Wij herkennen de groeiende behoefte van hoteliers naar een oplossing waarbij zij minder verantwoordelijkheid dragen voor de hardware, interface en de ondersteuning; men wil terug naar hun core business’’, vertelt Monique Jaspers-Wijn. ‘’In het ontwikkelen van nieuwe technologieën houden wij ook sterk rekening met twee belangrijke principes: ‘alles is inventaris’ en ’overal is een point of sale’. In de afgelopen jaren hebben we gezien dat het niet meer alleen draait om de verkoop van kamers. Met alle bijkomende producten groeit de behoefte van de hotelier om gastenprofielen in één systeem te kunnen bewaren. Uiteindelijk willen we natuurlijk dat er meer tijd besteed wordt door het personeel aan de gasten, dan aan een ingewikkelde technologie.’’
Kun je dan vanaf iedere locatie en op ieder moment inzicht krijgen in het systeem? Monique is daar zeer duidelijk over: ‘’Zeker! Tegenwoordig is iedereen ‘onderweg’ aan het werk en vanaf verschillende locaties. Ook consumenten doen aankopen vanaf verschillende punten; van laptops tot smartphones. Het is dan ook essentieel dat men toegang kan krijgen tot de technologie vanaf verschillende apparaten. De technologie die wij aanbieden bevindt zich 100% in de ‘cloud’, zodat deze toegankelijk is vanaf elke locatie. Wanneer we websites en boekingplatforms creëren voor de gasten van onze klanten, de hotels, doen we dat met mobiliteit in ons achterhoofd. Het koopgedrag begeeft zich razendsnel richting mobiele apparaten (en niet alleen telefoons, maar ook iPads en andere tablets, etc.). Het is van cruciaal belang voor nieuwe websites dat deze ‘device agnostic’ zijn: leesbaar en toegankelijk vanaf elke locatie, op elk moment, voor iedereen.