Hoteliers twitteren meer, inhoud kan beter

7 februari 2011
Hoteliers twitteren meer, inhoud kan beter

HF Research, het onderzoeksteam van Hotelierfocus.nl, heeft voor de tweede keer onderzoek gedaan naar het twittergedrag van Nederlandse hotels. Uit de resultaten blijkt dat hotels actiever en interactiever zijn geworden op Twitter. Alleen de inhoud van de tweets kan nog beter. De berichtjes hebben van tijd tot tijd nog een te persoonlijk karakter.

*Meer berichten*
De hotels plaatsten in januari 2011 meer berichten in vergelijking met drie maanden geleden. Bijna de helft (48%) van de hotels plaatste vorige maand meer dan 10 berichten, in oktober 2010 was dit percentage nog 34%. In de periode augustus – oktober 2010 had 48% van de hotels minimaal 1 maand niet getweet. In de periode november 2010 – januari 2011 was dit percentage nog maar 36%. Daarnaast bleek dat het percentage van hotels die elke maand meer dan 15 berichten verstuurden, zeer sterk is toegenomen; van 15% naar 31%.

*Meer interactie- en persoonlijke tweets*
Bij elk hotel is ook naar de inhoud van de laatste 25 berichten gekeken. Een aantal opvallende ontwikkelingen waren hierbij te zien. Allereerst vond er meer interactie plaats. In oktober 2010 had 30% van de hotels één of meer ‘interactie?tweets’, in januari 2011 was dit 43%. Een minder positieve ontwikkeling was te zien in de stijging van het aantal persoonlijke tweets. In januari had 36% van de hotels tweets van persoonlijke aard. Daarin werd bijvoorbeeld vermeld naar welk televisieprogramma men 's avonds ging kijken, of discussies met collega's of men wel of niet naar een borrel zou gaan.

*Speciale aanbieding*
Een opvallende stijging was ook te zien in het tweeten van speciale aanbiedingen. In januari plaatste 68% van de hotels een speciale aanbieding, in oktober was dit nog 31%. Wat ook opvalt is dat er nog betrekkelijk weinig aandacht wordt besteed aan informatie over de omgeving of aankomende evenementen.

*Methode*
Voor het onderzoek is het twittergedrag van 100 Nederlandse hotels geanalyseerd. De geselecteerde hotels waren zowel individuele als ketenhotels en bevonden zich in verschillende marktsegmenten. De verzamelde data betrof onder meer het aantal volgers en de frequentie, hoeveelheid en inhoud van de berichten.

Het hele onderzoek inclusief grafieken en figuren is "hier te lezen":http://www.hotelierfocus.nl/2011/02/hotels-actiever-en-interactiever-op-twitter/.

~Frank Lindner~

Overig nieuws