In Amerika is Facebook het meest populaire sociale medium voor hoteliers en verslaat Twitter met een ruime marge. Dat blijkt uit een poll die TravelClick heeft uitgevoerd onder de deelnemers aan seminar op internet over veranderende technologieën in de branche.
*Sociale kanalen*
Niet minder dan 65 procent van de Amerikaanse hoteliers gebruikt Facebook en slechts 20 procent zet in op Twitter om via sociale media extra boekingen binnen te halen en de omzet te verhogen. Revenue management via de sociale kanalen van het internet wordt verder bedreven via Groupon (10 procent) en FourSquare (8 procent).
Hoewel de poll geen wetenschappelijke onderbouwing biedt, geven de cijfers te denken over het succes van sommige sociale media (Facebook) en het achterblijven van andere (FourSquare).
*Toch adverteren*
Voor de toekomst wordt verwacht dat hotels hun marketingbudget meer en meer zullen spenderen aan online advertenties en reclame naast en bij resultatenlijsten van zoekmachines als Google. Promoties via de veel kosten efficiëntere social media blijven (voorlopig) nog links liggen.
*Prijs blijft issue*
Twee derde van de respondenten op de poll geeft tevens aan dat gasten minder gevoelig zijn voor prijsschommelingen, maar dat de prijs nog wel steeds het belangrijkste boekingsargument is. Slechts 4 procent gelooft dat prijs geen issue meer is voor de hotelgast.
~Frank Lindner~
Hoteliers VS gebruiken meest Facebook
15 juni 2011