In 2015 wordt er door investeerders meer geld geïnvesteerd in het kopen, restylen en bouwen van hotels dan sinds de start
van de economische crisis. Hierbij komt de focus te liggen op budget, hip en 'buzz'.
*Focus op niches*
De hotellerie profiteert van het economische herstel en de toename van aantallen reizigers maakt de sector interessant voor investeerders, interessanter dan retail of industrie. Het is voor investeerders in sommige 'overheated' gebieden echter wel lastig geworden om 'target returns' te behalen van 6,5 tot 7,5 procent. Hierdoor wordt de focus verlegd naar niches en nieuwe trends, zoals lifestyle hotels die een groep reizigers bedienen die een hippe spot zoeken om te relaxen en niet enkel op zoek zijn naar een overnachtingsplek.
*Local feel*
Deze hotels kenmerken zich door kleinere kamers, design met een 'local feel', een lounge met veel 'buzz' en aandacht voor de budgetklasse én upscale klasse. Merken die actief zijn in deze markt, zijn bijvoorbeeld W van Starwood, Indigo van IHG, Citizen M en Moxy. Het Volkshotel in Amsterdam is een goed voorbeeld van een hotel dat past bij deze beweging in Nederland.
*Focus op lifestyle*
In Amsterdam worden dit jaar twee W Hotels geopend, waarbij het verleggen van focus op mid-scale naar lifestyle duidelijk zichtbaar wordt. De groei in bezoekersaantallen wordt echter vooral gegenereerd door gasten in de budgetklasse, en dat terwijl er een tekort is aan een goed kwaliteitsproduct in deze budgetklasse.
*Asset-light*
De branded hotelgroepen opereren steeds vaker vanuit een 'asset-light' gedachte, waarbij anderen het vastgoed in handen hebben en de hotelgroep verantwoordelijk is voor marketing en dergelijke. Vaak wordt dit gedaan door franchise- of leasecontracten. Naar verwachting wordt er in 2015 24,7 miljard dollar geïnvesteerd in de hotelmarkten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Noord-Amerikaanse en Chinese investeerders zijn verantwoordelijk voor de meeste van deze investeringen.
~Thijs Jacobs~
Hotelinvesteerders focussen op lifestyle
9 maart 2015