De prijzen per hotelovernachting, betaald door reizigers van over de hele wereld, zijn in het eerste halfjaar van 2014 wereldwijd met 4% gestegen, zo
blijkt uit de laatste Hotel Price Index van Hotels.com.
*Vertrouwen*
Nu het vertrouwen in het economische herstel in met name Europa lijkt toe te nemen en de consument zijn reisbudget verhoogde, is de gemiddelde hotelkamerprijs in de eerste zes maanden van 2014 wereldwijd met 4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de laatste gepresenteerde Hotel Price Index (HPI) van Hotels.com.
*HPI*De HPI, die in 2004 startte op een beginwaarde van 100, verschaft inzicht in de prijzen die hotelgasten wereldwijd daadwerkelijk betalen voor hun overnachtingen. De HPI staat tijdens de eerste helft van 2014 15 punten hoger dan in 2004 en slechts 4 punten lager dan het toppunt in 2007 (119 punten).
*Terug op niveau*
Johan Svanstrom, President van Hotels.com, zegt: ÂDe eerste helft van 2014 heeft een veelbelovende start gekend voor de gehele reisbranche. De vraag naar zowel het internationaal toerisme, als naar het zakelijk reizen, blijft hoog en zodoende zagen wij de grootste stijging van de HPI sinds begin 2012. Voor het eerst hebben wij zelfs twee regio's met een regionale index, die hun pre-crisis niveau hebben ingehaald."
*Cariben*
Zowel de regioÂs Latijns-Amerika als de Cariben hebben een recordresultaat behaald tijdens de eerste helft van 2014. De Cariben had met 7% de hoogste stijging en heeft hiermee het hoogste individuele regio indexcijfer ooit behaald. De stijging die in 2013 in Latijns-Amerika al plaatsvond, zette zich voort tijdens de eerste helft van 2014. Zij bereikten ook hun hoogste halfjaarlijkse stijging ooit.
*Europa*
Europa en het Midden-Oosten rapporteerden een stijging van 5%. Voor beide regioÂs was dit de sterkste groei in 6 jaar. De Noord-Amerikaanse groeicijfers werden versterkt door de resultaten in de VS, waar de bezettingsgraad van hotelkamers in juni een record voor deze eeuw betekende, aldus Smith Travel Research.
*Dalende prijzen*
Voor Azië en de Pacific is de index gestegen noch gedaald. Met name Azië biedt nog steeds uitstekende waarde voor reizigers en toeristen naar Australië profiteerden van dalende prijzen als gevolg van de zwakke Australische Dollar.
Britse reizigers*
Svanstrom gaat verder: ÂNet zoals het economische herstel, waren er drie andere opvallende redenen achter de prijsschommelingen. Fluctuaties in valuta speelden een grote rol bij het bepalen of de prijzen die betaald zijn door reizigers wel of niet zijn veranderd. Met name Britse reizigers profiteerden van de sterke pond, die stabiel bleef ten opzichte van zwakkere valuta en terrein won op overige munteenheden.Â
*Onrust*
ÂDe lokale onrust in verschillende belangrijke toeristische regioÂs tijdens het eerste half jaar van 2014, heeft effect gehad op het aantal reizigers. Voornamelijk in Egypte en Turkije heeft deze daling plaatsgevonden. Voor het Spaanse toerisme heeft de dalende prijzen echter een positieve impact gehad. Ten slotte hebben ook de grote wereldwijde sportevenementen in Sochi en Brazilië gezorgd voor natuurlijke prijsstijgingen tijdens deze evenementen in de eerste zes maanden van 2014.Â
"*MEER LEZEN OVER KAMERPRIJZEN? KLIK HIER!*":http://www.hospitality-management.nl/?q=kamerprijzen&x=zoeken
Hotelkamerprijzen gestegen
2 september 2014