Analoge en digitale telefoonlijnen; een tijdelijk persoonlijk faxnummer; toegang tot de informatielawine die Internet heet, ... De zakelijke hotelgast stelt in toenemende mate prijs op telecommunicatie-faciliteiten. Langzaam maar zeker worden hotels zich bewust van de toegevoegde waarde van telecom op de hotelkamer. Een wereld opent zich.
Nederland schakelt in hoog tempo over op ISDN. Dat is niet verwonderlijk, want deze geavanceerde telefoonlijnen bieden een aantal voordelen ten opzichte van 'gewone' analoge lijnen. Zonder veel extra kosten kan men overstappen op ISDN door het inleveren van een analoge lijn. Ook het gebruik van de lijn hoeft niet duurder te zijn. Het gebruik van ISDN wordt namelijk afgerekend per hoeveelheid dataverkeer, zeg maar per seconde. Je betaalt exact voor het gebruik, en niet per tik zoals voor een analoge lijn.
Penetratiegraad
In de praktijk zijn er twee soorten ISDN-aansluitingen: De ISDN-2 aansluiting biedt twee telefoonkanalen die gelijktijdig en onafhankelijke van elkaar te gebruiken zijn; de ISDN-30 aansluiting biedt 30 communicatiekanalen. Indien aan beide zijden van de lijn gebruik wordt gemaakt van speciale digitale telefoontoestellen, is volledig ruisvrij spraakverkeer mogelijk. Denk ter vergelijking aan het verschil in geluidskwaliteit tussen analoge lp's en digitale cd's. Maar een digitaal telefoontoestel waarmee deze ISDN kwaliteit wordt bereikt kost wel zo'n zeshonderd gulden, ongeveer zes keer zoveel als een normaal toestel. Mede daarom is de penetratiegraad van digitale telefoons betrekkelijk laag, en is dus het aantal gesprekken waarbij beide telefoontoestellen digitaal zijn, eneneens betrekkelijk laag.
Op het display van een digitaal toestel kun je het telefoonnummer zien van degene die jou belt, voordat je de hoorn opneemt. In een hotelsituatie is deze informatie te koppelen aan een computer, zodat vanuit het Property Management Systeem meteen een aantal gegevens over de gast die naar de receptie belt, op het beeldscherm kunnen worden geprojecteerd. Extra kosten zijn er voor de installatie van een digitale centrale, en voor zogenoemde 'moduvox' A/B adaptors (voor iedere aansluiting waarop men nog analoge apparatuur wil gebruiken, zoals analoge telefoontoestellen, faxapparaten en computermodems).
Het grootste voordeel dat met ISDN wordt bereikt, is toch wel de snelheidswinst bij dataverkeer. Een ISDN-verbinding maakt het mogelijk gegevens twee tot vijf keer zo snel te vervoeren als een analoge verbinding. Dat brengt snel digitaal faxverkeer en 'video-conferencing' binnen handbereik. Het maakt ook andere gebruiksmogelijkheden van de digitale snelweg, zoals toegang tot het Internet, een stuk aantrekkelijker. Niet alleen gaat het verzenden en binnenhalen van informatie veel sneller, ook het inloggen op het Internet gaat sneller. De verbinding komt via ISDN binnen twee seconden tot stand, terwijl dat bij een analoge verbinding al gauw twintig seconden duurt.
Voorop
In wezen speelt bij de fax hetzelfde probleem als bij ISDN, maar dan omgekeerd. Wordt de introductie van ISDN vertraagd door een lage bezettingsgraad, zo lijkt de fax schier onuitroeibaar vanwege z'n te hoge bezettingsgraad. Technisch gezien is de fax als communicatiemiddel immers al lang en breed ingehaald door bijvoorbeeld elektronische post. Waarom zouden we van een stuk tekst die we iemand willen toesturen eerst een plaatje maken en dat door de telefoonlijn sturen zodat de ontvanger het alleen als plaatje kan reproduceren, en niet als bewerkbare en archiveerbare tekst? En hoe zorgen we ervoor dat alleen de door ons beoogde ontvanger de verstuurde fax onder ogen krijgt?
Faxen is nu eenmaal gemeengoed, dus dient ook de hotelier er faciliteiten voor te creëren. Faxen naar een persoonlijke 'account' is tegenwoordig mogelijk met het zogenoemde 'InnFax' systeem. Tegen een vaste vergoeding per maand wordt op de hotelkamer een fax geplaatst. Aan de hotelgast wordt de werkelijke aansluiting verstrekt. Voor de duur van het verblijf krijgt de gast de beschikking over een eigen faxnummer. Dat is geen doorkiesnummer van het hotel, maar één van de 30 duizend roulerende nummers van het service-bureau van InnFax in Hoofddorp. Bij absentie van de gast worden binnenkomende faxberichten bewaard in een elektronische 'mailbox'. De hotelgast betaalt voor het faxgebruik fl 6,50 per minuut. Wanneer de gast zelf faxen verzendt, komen daar nog de gesprekskosten bij.
Een voorbeeld van een hotel dat aardig voorop loopt in het aanbod van telecommunicatie-faciliteiten is het Best Western Dish Hotel in Enschede. Het hotel biedt op al haar honderd kamers één ISDN aansluiting en één analoge telefoonlijn. Volgens systeembeheerder E. Wachtmeester heeft men er bewust voor gekozen om géén faxapparatuur op de hotelkamers te installeren: 'De meeste zakenmensen, met name onze internationale gasten, hebben tegenwoordig hun eigen laptop met faxmodem bij zich, zodat de behoefte aan een apparaat op de kamer sterk is afgenomen. Voorwie toch een faxapparaat van het hotel wil gebruiker is die gelegenheid er in onze "business corner".'
Omdat de meeste laptops die de gasten bij zich hebben, niet op ISDN zijn ingesteld, is er behalve een ISDN aansluiting ook een analoge lijn. Daarop is een analoog toestel aangesloten. De hotelgast kan tijdens het verblijf gebruik maken van een tijdelijke Internet-account, die het hotel aanbiedt in samenwerking met Internet-toegangverschaffer Stichting Internet Access.
De aanwezigheid van ISDN en Internet-toegang op de hotelkamers is bij Dish Hotel eigenlijk het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Wachtmeester: 'We hebben ISDN eigenlijk in eerste instantie aangelegd ten behoeve van video-conferencing. Daartoe hebben we tien conferentiezalen voorzien van ieder drie ISDN-lijnen. Omdat we met een verbouwing bezig waren en er voor die ISDN-lijnen een nieuwe telefooncentrale moest komen, was het een gunstig moment om ook de hotelkamers van ISDN te voorzien.'
Per kamer bedroegen de kosten voor het aansluiten, bekabelen en het testen van ISDN, volgens Wachtmeester zo'n fl 225,-. Daarbij is de telefooncentrale zelf niet meegerekend. Van video-conferencing wordt overigens gemiddeld slechts één keer per twee weken gebruik gemaakt.
Kortom, de penetratie van ISDN loopt nog niet zo'n vaart dat investeringen binnen enkele jaren zijn terug te verdienen. Maar voor een zakenhotel dat aan nieuwbouw of renovatie toe is, loont het de moeite om de aanleg van ISDN met video-conferencing en Internet-toegang te overwegen. Het kan zeker een belangrijke bijdrage leveren aan een servicegericht imago.
Informatie over ISDN is op het Internet onder andere te vinden via de webpagina's van PTT Telecom: http://www.isdn.ptt-telecom.nl . Best Western Dish Hotel in Enschede is te vinden via http://www.bestwestern.nl .
Auteur: Jos Schuurmans