Hotelketen: OYO Hotels & Homes

Auteur: Thijs Jacobs
Hotelketens 9 april 2021
Hotelketen: OYO Hotels & Homes

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave OYO, de Indiase hotelketen die in zeven jaar tijd een van de grootste ter wereld werd.  

De Indiase hotelketen OYO Hotels & Homes groeide lange tijd zeer explosief. Niet voor niets noemt het merk zich de snelst groeiende hotelketen ter wereld. OYO bestaat inmiddels ruim zeven jaar en is in die periode uitgegroeid tot een van de grootste hotelketens ter wereld, uitgedrukt in aantallen kamers en omzet. Met zo’n 43.000 hotels - met een miljoen kamers - en ruim 13.000 huizen wereldwijd is OYO inderdaad fors. Het bedrijf meldt dat er in 2019 meer dan 90 miljoen gasten verbleven in een OYO property. Je vindt properties van OYO in ruim 800 steden, verdeeld over 80 landen. 

OYO bezit geen eigen vestigingen, maar is een samenwerkingsverband. OYO's naam prijkt op de gevel van kleine, bestaande hotels. Dat doet het merk sinds 2013 en nog steeds is thuisbasis India de grootste markt voor het bedrijf. Inmiddels is de naam ook bekend in andere Aziatische landen, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, maar ook andere Europese landen zijn in het vizier. 

Er zijn kanttekeningen te plaatsen bij de cijfers die het bedrijf zelf deelt. Iets meer dan een jaar geleden behoorde India's Oyo Hotels & Homes inderdaad tot 's werelds meest veelbelovende startups en was het de op één na grootste hotelketen ter wereld. Het kreeg een kapitaalinjectie van miljarden dollars van SoftBank Group Corp.'s Vision Fund en anderen, en een waardering die in een jaar was verdubbeld tot maar liefst 10 miljard dollar. Covid-19 gooide echter roet in het eten. OYO's problemen gaan echter dieper dan de pandemie. Het bedrijf werd al geconfronteerd met problemen als gevolg van de snelle expansie, problemen die dan ook niet volledig zullen worden opgelost door een ‘post-vaccin-reisherstel’. 

Tegenslagen 

OYO heeft inmiddels duizenden hoteliers zijn netwerk zien verlaten. De hoteliers vinden dat ze onrechtvaardig zijn behandeld tijdens de pandemie. De wereldwijde ambities worden hierdoor misschien wel in de koelkast gezet.  

OYO's idee was om ‘mama- en papa-hotels’ bij zich aan te laten sluiten aan te melden, ze te verbouwen tot de minimumstandaard onder één merk en daarna de controle over de boekingen en prijzen over te nemen met behulp van bedrijfseigen software om de bezettingsgraad en de inkomsten te verhogen. In ruil daarvoor rekende OYO hotelkosten en -commissies aan. 

Het model werkte in India zeer goed, omdat daar grote hotelketens minder vaak voorkomen. Het systeem heeft echter gefaald in de VS, China en Japan, landen met gevestigde budgetmerken. Sommige huidige en voormalige werknemers zeggen dat het onduidelijk is of de diensten die OYO aan hoteleigenaren aanbiedt aantrekkelijk genoeg zijn om hen te verleiden en in grote aantallen op haar netwerk te houden zonder de subsidies die zij heeft aangeboden. De inkomsten bij vele OYO hotels stegen niet zoals verwacht; ook niet voorafgaand aan de pandemie. Hierdoor hebben hoteleigenaren het bedrijf verlaten.  

Accor in beeld? 

De beurswaarde van OYO bedroeg 10 miljard dollar (ruim 8 miljard euro) voordat de coronapandemie begon, maar het bedrijf wordt nu op 5 miljard gewaardeerd. OYO Hotels & Homes naderde twee bekende hotelgiganten wel heel rap: Accor kende in 2019 een beurswaarde van 11,7 miljard euro, maar dat is inmiddels geslonken tot 6,5 miljard euro. Intercontinental Hotels Group werd voor de crisis op 12,5 miljard euro gewaardeerd en staat nu op 9,4 miljard. IHG en Accor zijn daarentegen wel hotelketens met eigen vestigingen en een brede portefeuille aan merken. Er waren (in 2019) geruchten dat Accor OYO over zou willen nemen, maar zeer concreet is de interesse niet geworden. Accor kent nog geen goede marktpositie in India.  

Geschiedenis 

OYO Hotels & Homes is opgericht door Ritesh Agarwal, de eerste Aziatische inwoner die werd toegelaten tot de Thiel Fellowship (gestart door Paypal oprichter Peter Thiel). Reizend door India op 17-jarige leeftijd, verbleef Ritesh in meer dan 100 bed and breakfasts, pensions en hotels om te beseffen dat er een enorm tekort was aan betaalbare en goede kwaliteitshotels in de categorie van de merkloze budgethotels. 

Met dit in gedachten begon hij zijn ondernemende reis door het creëren van een platform voor budgetaccommodaties, om vervolgens te concluderen alleen dit het probleem niet zou oplossen. Ritesh geloofde dat iedereen een mooi ontworpen, chique en comfortabele leefruimte verdient. Hij geloofde dat hij de manier waarop mensen leven kon veranderen. Hij deed dat door het opwaarderen van generieke ruimtes en plaatsen en deze te ontwerpen tot ‘next-gen chique’ en ze aan te bieden tegen verschillende prijspunten. Zo werd OYO in mei 2013 gelanceerd (nu bekend als OYO Hotels & Homes). 

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws