Hotelketen uitgelicht: Marriott International

Auteur: David Bakker
Hotelketen uitgelicht 23 maart 2023
Hotelketen uitgelicht: Marriott International

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekende en onbekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze editie het Amerikaanse Marriott International.

Marriott is qua aantal beschikbare kamers de grootste hotelketen ter wereld. Het bedrijf heeft ongeveer 8.000 hotels met ruim met 1,4 miljoen hotelkamers, wat een gemiddelde oplevert van ongeveer 175 hotelkamers per hotel. Marriott is actief in ruim 130 landen. Van de 8000 eigendommen worden er ongeveer 2000 beheerd door Marriott en ongeveer 6000 door anderen op grond van franchiseovereenkomsten. Onder Marriott International vallen meer dan dertig verschillende ‘brands’, waaronder Sheraton, W Hotels en The Ritz-Carlton.

Ontstaan

Het bedrijf Marriott zag het levenslicht toen John Willard Marriott en zijn vrouw Alice Marriott in 1927 een ‘rootbeer’-winkeltje opzetten in de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C.. Rootbeer is een typisch Amerikaanse frisdrank. Dit onschuldig ogende frisdrankenkraampje groeide in bijna 100 jaar uit tot een van de grootste hotelbedrijven ter wereld en dat terwijl het eerste Marriott-hotel pas in 1957 de deuren zou openen. Voordat ondernemer Willard Marriott de hotelwereld zou bestormen, bouwde hij en zijn vrouw hun ‘rootbeershop’ uit tot de restaurantketen Hot Shoppes Restaurants. Marriott was de eerste die ‘drive-in-service’ aanbood aan de Amerikaanse oostkust. In 1953 werd Hot Shoppes, Inc. een beursgenoteerd bedrijf. Vier jaar later opende het bedrijf het eerste hotel: het Twin Bridges Hotel in de staat Virginia. Een overnachting kostte 9 dollar.

Expansie

De zoon van Willard en Alice - Bill Marriott - voegde zich in 1954 bij het bedrijf. Hij drong er bij zijn vader op aan om de hotelmarkt te veroveren. In 1969 opende de familie Marriott het eerste hotel buiten de Verenigde Staten in het Mexicaanse Acapulco. In 1972 werd Bill Marriott CEO van het bedrijf. In datzelfde jaar breidde het bedrijf uit naar de sector van de cruisevaart in samenwerking met cruisemaatschappij Sun Line. Het Amsterdam Marriott Hotel werd in 1975 geopend. Het was een van de eerste Marriott hotels van Europa.

Bill Marriott staat bekend als vernieuwer. Hij veranderde het bedrijfsmodel van het bedrijf eind jaren zeventig van hoteleigendom naar vastgoedbeheer en franchise. Zijn strategische beslissing stelde de onderneming in staat de groei te versnellen en de leiderspositie te verruimen. Het was ook de tijd dat zakenreizen in de lift zaten en met de intentie om de zakelijke industrie aan te boren, opende Marriott in 1983 het eerste Courtyard hotel. Hierdoor konden zakenreizigers in stijl en comfort verblijven met een groot aantal zakelijke faciliteiten. In 1985 nam Bill Marriott de rol van voorzitter van het bestuur op zich en stuurde het bedrijf naar de top met enkele visionaire ideeën. Marriott was met name de eerste hotelketen ter wereld die diversifieerde in meerdere merken om het bedrijf te consolideren en expansie te garanderen. De oprichting van de eerste Fairfield Inn en Marriott Suites was een stap in deze richting. Eind jaren tachtig beschikte het bedrijf over meer dan 500 hotels wereldwijd.

The Ritz-Carlton

In april 1995 verwierf Marriott International een belang van 49 procent in de internationale keten The Ritz-Carlton. Het bedrijf geloofde dat het de verkoop- en winstmarges voor The Ritz-Carlton zou kunnen vergroten, destijds een onrustige keten met een aanzienlijk aantal eigendommen die ofwel verlieslatend waren ofwel op de rand van een faillissement balanceerden. De kosten van de aanvankelijke investering van Marriott werden geschat op ongeveer 200 miljoen dollar. Een jaar later bracht Marriott een geslaagd bod van 331 miljoen dollar uit om The Ritz-Carlton over te nemen. In 2012 trad Bill Marriott af als CEO en werd Arne Sorensen de eerste CEO die niet de achternaam Marriott droeg. Op 16 november 2015 kondigde Marriott de overname aan van Starwood voor 13 miljard dollar. Een hoger bod op Starwood van 14 miljard van een consortium onder leiding van de Chinese Anbang Insurance Group werd aangekondigd op 3 maart 2016. Nadat Marriott zijn bod op 21 maart had verhoogd tot 13,6 miljard, beëindigde Starwood de Anbang-overeenkomst en ging verder met de fusie met Marriott. Na ontvangst van de wettelijke goedkeuringen sloot Marriott de fusie met Starwood op 23 september 2016, waardoor 's werelds grootste hotelbedrijf ontstond met toentertijd meer dan 5700 hotels met ruim 1 miljoen kamers en een portfolio van 30 merken. Sinds de overname van Starwood groeide Marriott door tot een portfolio van ongeveer 8000 hotels. In 2018 kwam Marriott grootschalig in het nieuws toen bekend werd dat het inmiddels overgenomen Starwoord in 2014 slachtoffer was geworden van cybercriminelen. Uiteindelijk bleek de data van ongeveer 339 miljoen klanten te zijn buit gemaakt door de hackers. Het ging om namen, e-mailadressen en paspoortnummers. De Britse privacy autoriteit ICO legde Marriott uiteindelijk een boete op van ongeveer 20 miljoen euro.

Drieluik

In 2024 opent Marriott een uniek drieluik in Amsterdam, vlakbij station Sloterdijk aan de ringweg A10. Het Marriott hotelconcept bestaat uit drie verschillende brands: Courtyard by Marriott (ruim 200 kamers), Element by Westin (190 kamers) en Le Méridien (ruim 200 kamers), samen goed voor ongeveer 600 kamers. In 2021 benoemde de raad van bestuur van Marriott Anthony Capuano als nieuwe CEO, nadat Arne Sorensen vrij onverwacht overleed op 15 februari 2021. Capuano trad al in 1995 in dienst bij de hotelketen en maakte carrière bij Marriott, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor Global Development.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws