Hotelketen uitgelicht: NH Hotel Group

Auteur: David Bakker
Hotelketen uitgelicht 26 april 2019
Hotelketen uitgelicht: NH Hotel Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers.

NH Hotel Group (Navarra Hoteles) is een van origine Spaanse hotelketen, opgericht in 1978 door de Spanjaard Antonio Catalán Díaz. De afgelopen veertig jaar heeft NH Hotel Group zich ontwikkeld tot grote speler op, voornamelijk, de Europese en Latijns-Amerikaanse markt. Afgelopen jaar nam de Thaise hotelonderneming Minor 94,1 procent van de aandelen van NH Hotel Group in handen.

Binnen twintig jaar ontwikkelde NH zich van zelfstandig hotel tot volwassen keten in Spanje. Eind 1995 was NH Hotel Group al één van de meest toonaangevende Spaanse stadshotelketens, met 54 vestigingen verspreid over het hele land. De internationale ambities ontvouwden zich een aantal jaren later toen in 1998 het eerste NH Hotel in Zuid-Amerika werd geopend. In 1999, één jaar later, begon het aan zijn Europese avontuur na de verwerving van een belang in Jolly Hotels van 19,1 procent. Aan het begin van het decennium denderde NH Hotel Group de Nederlandse markt binnen door De Krasnapolsky groep over te nemen. De Krasnapolsky groep had twee jaar eerder de hotelketen Golden Tulip overgenomen, waardoor de Spaanse keten plotsklaps het aantal hotels verdubbelde tot 168 hotels en 7300 medewerkers in vijftien landen had. 

De keten was los. Binnen een aantal jaren werden nieuwe Europese markten aangeboord. Andere hotelketens (waaronder de Duitse hotelketen Astron Hotels) werden overgenomen. Met 240 hotels en 35.000 kamers in 18 landen in Europa, Latijns-Amerika en Afrika betrad NH in 2004 en 2005 de Roemeense, Italiaanse, Britse en Franse markt. Op haar hoogtepunt in 2011 bezat de keten ongeveer 400 hotels en 60.000 kamers.

2013 was een kanteljaar voor NH Hotel Group. Het Chinese bedrijf HNA werd grootaandeelhouder en er werd een nieuw ‘schuldstructuur’ aangenomen om de opgebouwde schulden te saneren. Een vijfjarenplan werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur, veel vastgoed uit Zuid-Amerika werd afgestoten en NH Hotel Group herpositioneerde zich op de markt. Elk van de initiatieven richtte zich op het verhogen van de inkomsten, het verbeteren van de marges, het groeien en het optimaliseren van het management en de organisatiecapaciteiten. Ook werd er meer aandacht gegeven aan de verbetering van de gastenbeleving en verkoop- en communicatiestrategieën. Zo bouwde NH in deze periode een waardevoorstel uit in een nieuwe merkarchitectuur onder de paraplu van de NH Hotel Group, waaronder NH Collection, NH Hotels, nhow en Hesperia Resorts. Elk merk heeft een eigen operationele belofte en een eigen onderscheidende gastenbeleving. De schuldenlast werd teruggebracht. In 2018 boekte NH 484 miljoen aan schulden af, waardoor er nog ‘slechts’ 171 miljoen aan schuld in de boeken staat.

Drie merken

Tegenwoordig positioneert NH zich met drie merken: NH Collection, NH Hotels en nhow. Bij de opening van het laatste nhow hotel in Marseille in september 2018 zei Hugo Rovira, operationeel directeur van Zuid-Europa, tegen Hospitality Management: “Elk hotel binnen het merk nhow is uniek en heeft het karakter van de stad waar het in staat. nhow past niet in iedere stad. We zijn op zoek naar steden met een ruig randje en steden die ‘booming’ en ‘upcoming’ zijn.” nhow opent de komende jaren in Londen, Amsterdam, Rome, Brussel en Frankfurt. NH Hotels, één van de drie merken, heeft verreweg de meeste hotels en omvat drie - en viersterren hotels die zich onderscheiden door eenduidige producten, service en uitstekende locaties aan te bieden. NH Collection ligt in het vier- en vijfsterrensegment, vrijwel altijd gelegen in het stadscentrum in een uniek gebouw en een focus op F&B. Restaurant Vermeer in het NH Collection Barbizon Palace Hotel in Amsterdam heeft één Michelinster. Evenals The White Room in NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky. In totaal kent de keten 12 Michelinsterren, waarvan restaurant DiverXO in het Madrileense hotel NH Collection Eurobuilding het enige driesterrenrestaurant is binnen de groep.

Sinds oktober 2018 maakt NH Hotel Group deel uit van Minor Hotels, op zijn beurt weer lid van het Thaise conglomeraat Minor International. De Thaise groep verwierf 94,1 procent van NH Hotel Group na een overnamebod, met een totale investering van 2,33 miljard euro. De gecombineerde portefeuille van Minor en NH Hotel Group behoort tot de 20 grootste hotelketens ter wereld, met meer dan 500 hotels in meer dan 50 landen in Azië-Pacific, het Midden-Oosten en de Indische Oceaan, Europa en Amerika met acht merken: NH Hotels, NH Collection, nhow, Tivoli, Anantara, Avani, Elewana en Oaks.

Kijkje in de toekomst

Eén van de eerste gezamenlijke initiatieven die binnenkort zal plaatsvinden is de overdracht van het beheer van 15 hotels van Minor Hotels in Portugal en Brazilië aan NH Hotel Group. NH Hotel Group zal daardoor in totaal 17 hotels in Portugal beheren (13 van Minor Hotels, 3 hotels die nieuw geopend zullen worden en 1 die door NH Hotel Group is gecontracteerd) en verwerft daarmee een prominente positie in Portugal met hotels in Lissabon, Porto, Coímbra, Sintra, Evora en de Algarve. Beide organisaties hebben hun krachten in Brazilië gebundeld met 3 hotels in Bahia, Sao Paolo en Curitiba.

De gunstige ontwikkelingen, die beter zijn dan verwacht, en de initiatieven die in 2018 zijn uitgevoerd, waaronder de investering in de herpositionering van sleutelactiva van NH Hotel Group in steden als New York, Amsterdam, Rome en München, zorgen ervoor dat NH Hotel Group het doel van de EBITDA(1) van 285 miljoen euro voor het jaar 2019 zal gaan bereiken.

 

NH Hotel Group

Oprichtingsjaar: 1978

Oprichter: Antonio Catalán Díaz

Huidig CEO: Ramón Aragonés

Managing Director Northern Europe: Maarten Markus

Hoofdkantoor: Madrid

Aantal hotels: 350+

Meer dan 300 hotels in Europa

Meer dan 50 hotels in Amerika

Eén hotel in Afrika

Aantal werknemers: 22.000

Overig nieuws