De beleving van service in hotels neemt steeds verder af als gevolg van het ontkoppelen van de kamerprijs en hoteldiensten.
De hotellerie gaat steeds meer lijken op uitgeklede luchtvaartmaatschappijen.
*Steeds meer extra kosten*
Dit stelt zakenreisbureau "ATPI":http://www.atpi.nl vast op grond van klantervaringen. Zakenreizigers klagen in toenemende mate over de extra kosten die ze kwijt zijn bovenop hun hotelovernachting.
De vrees bestaat dat hotels hiermee dezelfde weg bewandelen die luchtvaartmaatschappijen een aantal jaar geleden hebben ingezet.
*Wat is redelijk*
Het reisbemiddelingsbureau voor zakelijke reizen vraagt zich af wat tot de standaard hotelservice moet worden gerekend en voor welke diensten hotelgasten redelijkerwijs zouden moeten betalen.
*Schrale service*
ÂGastvrijheid dient wat ons betreft voorop te staanÂ, zegt ATPI-directeur Willem Starink. ÂDaar hoort een pakket aan diensten bij die verder gaat dan een hotelbed alleen. Nu zien we steeds meer een verschraalde service, waarbij de klant vaak fikse tarieven wordt berekend voor bijvoorbeeld draadloos internetÂ.
*Betalen voor handdoeken*
ÂWat dat betreft zou een kleine prijs voor het gebruik van meerdere dan het gebruikelijke aantal handdoeken  en de daarbij behorende wasserijkosten  redelijker zijn dan fors betalen voor wifi, dat het hotel vrijwel niets kostÂ, aldus Starink.
~Frank Lindner~
'Hotellerie raakt net zo uitgekleed als de luchtvaartbranche'
5 juli 2012