Hotelmarketing: winnende websites

Auteur: redactie
Technologie 2 juni 2001
Hotelmarketing: winnende websites

De aandacht voor e-commerce is de laatste twee jaar sterk toegenomen. Inmiddels zijn de meeste bedrijven op zoek naar een succesvolle toepassing. Hoewel het er aanvankelijk op leek dat de bomen tot in de hemel groeiden, zijn veel websites nog altijd niet winstgevend. Sinds 2000, het jaar van de ontnuchtering, is men voorzichtiger geworden met investeringen in de nieuwe economie. De verschuiving naar deze nieuwe technologie en naar een nieuwe manier van marketing is echter niet meer tegen te houden.

Dat geldt niet alleen voor ‘business to business’, maar ook voor de consumentenmarkt. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens heeft inmiddels een computer met internetaansluiting. En steeds meer particulieren zoeken achter de pc hun vakantie- en weekendbestemmingen uit. Hoog tijd dus om kritisch naar de eigen website te kijken.

Schakel uw ego uit

Uw site is pas echt succesvol als bezoekers terugkeren. Sites die zich richten op nichemarkten doen vaak goede zaken, ook al is het aantal bezoekers per dag beperkt. Als de site voor hen nieuwswaarde heeft en/of informatie bevat die voor hen nuttig is, slaan zij de site op als een ‘bookmark’ en keren ze regelmatig terug op zoek naar nieuws, actuele aanbiedingen, arrangementen, tips, et cetera.

U maakt uw site dus niet ere van u zelf, maar voor uw doelgroep(en). Waarom? Omdat internetgebruikers moeite moeten doen om naar u toe te komen. Dat doen ze alleen als ze er zelf beter van worden. Laat reeds op uw homepage merken dat de bezoeker belangrijk voor u is. Een goede website gaat dus over ‘u’ en niet over ‘wij’ en ‘ons’. Als (potentiële) hotelgasten meer willen weten over uw bedrijf, geef ze dan de gelegenheid om uw hotel volledig te verkennen.

U kunt verschillende accommodatiemogelijkheden en faciliteiten vanuit diverse hoeken belichten met behulp van digitale filmbeelden. U kunt ook een webcam op het dak of in de tuin plaatsen, met een directe verbinding naar uw site, zodat potentiële gasten het weer ter plaatse kunnen zien op hun pc scherm. U kunt actuele arrangementen tonen; het menu van de dag; fietsroutes in de buurt; activiteiten voor kinderen...

E-segmentatie

Als u producten en diensten verkoopt aan uiteenlopende doelgroepen, maak dan voor elke groep een aparte sectie op uw website. Als de doelgroepen zeer divers zijn, is het verstandiger echt verschillende sites te bouwen. Elk met een eigen adres en een eigen identiteit.

Momenteel bevat het web meer dan 100 miljoen pagina’s met informatie. Schattingen van het aantal internetgebruikers lopen uiteen van 300 miljoen tot circa 1 miljard. Uw potentieel bereik is dus enorm, maar hoe zorgt u ervoor dat u de juiste bezoekers op het juiste moment naar uw site trekt? Naast een zorgvuldige doelgroepselectie is het advies ook een aansprekend en herkenbaar thema te kiezen voor uw site. Dit ondersteunt uw positionering en zorgt voor een duidelijke identiteit van uw website. Een illustratief voorbeeld uit de gastvrijheidsbranche is de Accor site: www.tipsvoortrips.nl.

Potentiële ‘boekers’ zijn altijd op zoek naar voordelen. Dat een arrangement inclusief fietshuur is, is een kenmerk (feature). Vertaal deze features in concrete voordelen. In dit voorbeeld kunt u dus vermelden dat gasten er lekker op de fiets op uit kunnen gaan wanneer zij dat willen. Schilder de beleving van uw gasten; niet louter dat wat u concreet aanbiedt.

Wees duidelijk

Spreek uw bezoekers aan, vanaf het eerste moment dat ze uw site bezoeken. Als uw site bestemd is voor mensen die iets actiefs zoeken, of juist op zoek zijn naar rust, straal dat dan ook uit. Net als in andere reclame-uitingen dient elke lezer direct geprikkeld te worden door een kernachtige kop die een duidelijke belofte communiceert. Bijvoorbeeld: ‘Een ander mens in zeven dagen.’ Of: ‘De beste site voor exotische trips.’ Een dergelijke kop dient niet alleen op de homepage te staan: ook (sub)koppen op andere tekstpagina’s dienen voordelen te beloven.

Hoe actiever een bezoeker betrokken wordt bij uw site, hoe beter. Daardoor worden zij immers meer betrokken bij hetgeen u aanbiedt. Mogelijkheden om de (inter)actie te stimuleren zijn: wedstrijden, onderzoekjes, kennis-spelletjes, enzovoort.

Vraag altijd naar de naam en het e-mailadres van uw bezoekers. Bezoekers geven sneller hun e-mailadres wanneer u ze een voordeel of beloning in het vooruitzicht stelt.

Tips:

Geef een unieke reden om uw site te bezoeken
Bied bezoekers van uw homepage direct een duidelijk overzicht
Maak voor elke doelgroep een herkenbare sectie op uw site
Kies een aansprekend en herkenbaar thema
Voorzie uw homepage van acties en promoties
Vertaal productkenmerken altijd in voordelen voor uw doelgroep(en)
Gebruik illustraties die beleving/emotie tonen
Bied telkens nieuwe/actuele informatie

HM302001 

Overig nieuws