De hotelmarkt van Haaglanden is volop in ontwikkeling: het hotelaanbod is verrijkt met enkele grote nieuwe hotels, en ook aan de vraagkant zijn ook de nodige ontwikkelingen te bespeuren. Voor de regio bestaat een warme belangstelling bij projectontwikkelaars en hotelketens die hier nog geen vertegenwoordiging hebben.
Geografisch gezien bestaat de hotelmarkt van het Stadsgewest Haaglanden uit tien gemeenten waarvan de kernmarkten Den Haag (binnenstad) en Scheveningen, gevolgd door Delft en Zoetermeer, de belangrijkste zijn.
De luxe markt is dominant in Haaglanden. De vijfsterrenhotels leveren10% van het aantal hotelkamers; 55% van de kamers is van viersterrenhotels. Samen hebben deze segmenten een dominante positie in handen met 65% van het aanbod.
Een groot deel van de hotellerie in Haaglanden heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in productontwikkeling en upgrading, waardoor de meeste hotels goed voorbereid zijn op de toekomst. Le Méridien Hotel Des Indes bijvoorbeeld, is compleet gerenoveerd en uitgebreid naar 92 kamers. Ook kleinere hotels hebben volop meegedaan aan productverbetering. Voorbeelden zijn het Museumhotel in Delft en het Parkhotel in Den Haag. Daarnaast geldt dat veel familiehotels in Scheveningen het jaar rond zijn gaan exploiteren.
De cijfers
In de periode 2004 tot begin 2006 is een aantal grootschalige nieuwe hotels geopend in Haaglanden. Voorbeelden: Hotel Grand Winston in Rijswijk (4 sterren, 252 kamers); Ibis Hotel Den Haag (3 sterren, 198 kamers); NH Hotel Den Haag (4 sterren, 200 kamers). In totaliteit is het aanbod in deze periode met 20% gegroeid. De groei vond voornamelijk plaats in het drie- en viersterrensegment.
Er liggen concrete plannen klaar voor nieuwe hotels in Haaglanden die optellen tot circa 600 kamers. Deze verwachte uitbreiding betekent een verdere groei van 12,5% van het totale aanbod tot en met 2010. Belangrijke projecten zijn onder andere het Van der Valk Nootdorp (154 kamers), het nieuwe Hilton Hotel Den Haag (200 kamers) en het Chinese hotel in Delft (70 kamers). Een aantal hotelplannen is gekoppeld aan specifieke doelgroepen of deelmarkten, zoals bijvoorbeeld het nieuwe IKEA-hotel in Delft en een sporthotel in Zoetermeer.
De bezettingsgraden voor drie- tot en met vijfsterrenhotels in Haaglanden van 2003-2005 liggen wat lager dan de jaren ervoor: tussen de 64% en 65% (bron: Hospitality Monitor). Dit is iets lager dan het landelijke niveau. De gemiddelde kameropbrengst in 2005 voor de drie- tot en met vijfsterrenhotels in Haaglanden bedroeg 102 euro (bron: Hospitality Monitor). Dat is dus hoger dan de 98 euro die in 2004 en 2005 in Nederland werden behaald (voorlopige cijfers; bron Horwath).
In 2005 daalde de gemiddelde kameropbrengst voor deze hotels met 3,4%. Een belangrijke reden hiervoor is de opening van nieuwe hotels die met aantrekkelijke prijzen een positie op de markt veroverden. In Scheveningen wordt door de goede 'jaarrondprestaties' van hotels structureel een hogere bezettingsgraad en hogere gemiddelde kameropbrengst behaald. Voorlopige resultaten voor 2006 tonen een positieve marktontwikkeling voor Haaglanden.
Vraaggeneratoren
De zakelijke markt van Haaglanden, met veel internationale organisaties, ministeries en multinationals, is divers en stabiel. In 2005 was het zakelijke segment goed voor 53%. Steden als Zoetermeer en Delft zijn voor 70% tot 80% afhankelijk van het zakelijke segment. De stad Den Haag treedt naar voren met een ambitieus investeringsprogramma dat de komende jaren wordt ingezet op de internationale zone, kenniseconomie, topvoorzieningen en bereikbaarheid.
Het segment zakelijke groepen (conferenties) heeft de laatste jaren aan kracht ingeboet door onduidelijkheid over de herontwikkelingsplannen voor het Haagse World Forum Convention Centre (WFCC). Voor de hotellerie is het van belang dat snel duidelijkheid verkregen wordt over de toekomst van Den Haag als congresstad.
De toeristische markt in met name Den Haag ontwikkelt zich goed door de stijgende nationale en internationale belangstelling voor 'city trips'. Zoetermeer en Delft kunnen hun toeristisch potentieel meer dan ooit waar maken. In Zoetermeer is toeristisch hotelbezoek afhankelijk van aanjagers als Snowworld of de nieuwe wildwaterkanobaan; Delft moet het hebben van de historische binnenstad.
Kansen
De genoemde concrete plannen voor nieuwe hotels in Haaglanden zullen - na realisatie - van invloed zijn op de bezettingsgraad. Dit betekent echter niet dat er geen marktruimte is voor vernieuwende hotelconcepten of voor hotels die grotendeels hun eigen markt genereren, zoals het Chinese hotel in Delft.
De meeste hotels vallen binnen de categorieën: 'knus en kleinschalig familiehotel', 'aantrekkelijk geprijsde driesterrenformule' of 'groot en luxueus zakenhotel'. Dus vooral voor onderscheidende formules met karakter is er nog marktruimte. Voorbeelden zijn kleinschalige en kleurrijke boutique hotels, design hotels of doelgroepgerichte hotels voor bijvoorbeeld sporters. Daarnaast is het budgetsegment ondervertegenwoordigd in Haaglanden.
Auteurs: Ineke Lemmers en Tjeerd Tromp
HM302006