Hotelomzet groeit vanuit sterke basis

Auteur: Thijs Jacobs
25 juli 2017
Hotelomzet groeit vanuit sterke basis

De basis onder de omzetgroei van hotels is sterk. Het binnenlands toerisme trekt aan en ook het aantal buitenlandse toeristen stijgt. De Amsterdamse markt draait op volle toeren en dat wakkert de discussie over de grenzen aan de groei aan, zo blijkt uit cijfers van ING. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Sterke basis met aantal onzekerheden
De economische groei in Nederland en de ons omringende landen pakt positief uit voor de hotellerie. Exclusief prijsstijgingen neemt de omzet van hotels met 3 a 4 procent toe in 2017. Buitenlandse gasten zijn goed voor het merendeel van de hotelovernachtingen. De vooruitzichten met betrekking tot het aantal gasten uit buurlanden als Duitsland en België zijn positief. De lagere koers van de Britse pond en de daling van het aantal intercontinentale gasten uit landen als Rusland en Brazilië zijn slechts een beperkte rem op de groei. Het verhoogde risico op terrorisme kan toeristen afschrikken. Gezien hun conjunctuurgevoeligheid zullen hotels na moeten denken hoe te handelen als de markt toch onverwachts een tik krijgt. Een flexibelere kostenstructuur kan dan uitkomst bieden.

Hotellerie en de Nederlandse economie
Het aandeel van de toegevoegde waarde van de hotellerie als percentage van het bruto binnenlands product was 0,5 procent in 2015. Dat van de overige horeca was 1,3 procent. Het aantal hotels is in datzelfde jaar flink gegroeid; het gat tussen opheffingen en oprichtingen werd groter. Met ruim 700 oprichtingen en zo’n 400 opheffingen kunnen we concluderen dat er 300 hotelbedrijven bij zijn gekomen. Daarbij moet gezegd worden dat de meeste Nederlandse hotelbedrijven klein zijn: 38 procent van de hotels en logies heeft maar één of twee werknemers en 20 procent heeft er drie of vier. De solvabiliteit van de hotels is lager dan in andere horeca, terwijl de rentabiliteit juist weer hoger is dan in andere horeca.

Amsterdam als aanjager
Nederland telt circa 125.000 hotelkamers en dat aanbod stijgt verder in 2017 en de periode daarna. Vooral in Amsterdam (ruim 30.000 hotelkamers) realiseren hotels hogere prijzen en een hoge bezetting. De stad voelt echter ook de keerzijde van de groei. De roep om spreiding en het afremmen van het toerisme wordt steeds luider en resulteert onder andere in strengere toetsing van nieuwe plannen. In 2017 remmen de voorgenomen maatregelen de vraag en de ontwikkeling van bestaande plannen echter nog niet af. In de overige grote steden en de rest van het land draaien hotels geleidelijk ook betere bezettingsgraden. Doordat in steden als Den Haag, Rotterdam en Utrecht ook kamers worden bijgebouwd, leidt de hogere bezetting echter niet altijd tot een betere winstgevendheid per kamer.

Overig nieuws