Vraag hotelondernemer Ewald Biemans niet óf duurzaamheid onderdeel moet zijn van de bedrijfsvoering binnen de hotellerie. Hij geeft liever antwoord op de vraag hoe. Hij ‘doet’ het immers met zijn Bucuti & Tara Beach Resort op Aruba inmiddels al ruim dertig jaar en wordt op 77-jarige leeftijd alleen maar fanatieker.
"Necessity is the mother of invention", zegt de geboren Oostenrijker halverwege het interview dat via Google Meet plaatsvindt. Die uitspraak tekent de geboorte van zijn gedachtegoed. Want aan het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw ziet Biemans dat zijn gasten zich ergeren aan rondzwervend plastic op de stranden rondom zijn resort, waarop hij besluit de stranden schoon te maken. Niet veel later attendeert een Duitser hem eraan dat bier serveren uit plastic glazen op het strand de kwaliteit van het bier geen goed doet en als de energieprijzen op Aruba in diezelfde periode de pan uit rijzen, besluit hij als eerste hotelondernemer op het eiland over te gaan op zonnepanelen.
Nu, ruim dertig jaar later, is hotelier Biemans de eco-pionier van het Caribisch gebied en verder. Het Bucuti & Tara Beach Resort (104 kamers, 150 medewerkers) is het meest ecologisch gecertificeerde resort in het Caribisch gebied met CarbonNeutral, Green Globe Platinum, ISO 14001, Travelife Gold en LEED Gold v4.1 certificeringen. Zijn ogen werden geopend in 1992 tijdens de Earth Summit van de Verenigde Naties in Rio de Janeiro. "Ik werd voor het eerst geconfronteerd met de gevolgen van de opwarming van de aarde. Ik ben opgegroeid als boerenzoon in Oostenrijk en ben geëmigreerd naar Aruba vanwege het natuurschoon. Ik heb altijd bijzonder veel respect gehad voor de natuur en besloot in 1992, en misschien wel al daarvoor, om mijn steentje te willen bijdragen en een oplossing voor het probleem te willen zijn."
Hoe bent u begonnen met het implementeren van duurzame investeringen in uw resort?
"De eerste stappen die we begin jaren 90 hebben gezet was het aanschaffen van de eerste generatie zonnepanelen en het elimineren van single use plastic items, eind jaren 80 al. Vervolgens zijn we kritisch naar onze F&B gaan kijken. Waar komen onze ingrediënten vandaan? Aruba is een eiland en heeft zelf weinig mogelijkheden, maar fruit uit Zuid-Afrika laten invliegen is niet nodig. We zijn de bronnen dichterbij huis gaan zoeken en zijn daar fanatieker in geworden."
Waar resulteerde dat in?
"Het is denk ik belangrijk om een roadmap te ontwikkelen en doelen te stellen. Dat hebben we gedaan. Zo weet je waar je naartoe wilt. Voor ons was het aanvragen van de verschillende certificeringen van belang omdat je je op die manier committeert. In 1999 ontvingen we de Green Globe certificering, in 2001 de ISO en na de verbouwing in 2014 ontvingen we de LEED Silver certificering. Goud kon nog niet, vanwege het behoud van het bestaande gebouw dat een stuk ouder is. Inmiddels hebben we wel de gouden certificering. We hebben jaren terug de porties die we serveren in onze menu’s met dertig procent teruggebracht, dat was best een risico, want we ontvangen veel gasten uit de Verenigde Staten die gewend zijn grote porties te eten. Maar men ontving het juist positief, ook omdat we door het reduceren van de porties ons menu goedkoper konden aanbieden. Het werkt dus twee kanten op, eigenlijk drie zelfs. Want we hebben in onze keuken de food waste met 35 procent terug kunnen dringen."
Een kritische noot is dat milieuvriendelijke investeringen duurder zijn dan ‘normale’ investeringen. Hoe kijkt u daar tegenaan?
"Het is maar hoe je het bekijkt. Investeren kost altijd geld, maar is ook noodzakelijk. Waarom zou je dan niet voor een klimaatvriendelijke investering kiezen? Op de lange termijn is het altijd goedkoper. Onze zonnepanelen verwarmen het water voor de hotelkamers en onze wasserij. We hebben geïnvesteerd in waterbespaarders en daarmee de waterstroom met 60 procent weten te verlagen. We zijn een zogeheten paperless hotel. Dat betekent investeren in digitalisering, maar minder kosten door het wegvallen van papier. Het water dat we opvangen vanuit douches en wastafels, zogeheten grijswater, gebruiken we om onze tuinen mee te irrigeren. We zijn telkens op zoek naar de volgende stap."
En wat is de volgende stap?
"We blijven doorinvesteren om van carbon neutral naar carbon negative te gaan. Dat betekent simpel gezegd dat we meer geven dan dat we gebruiken. Gasten en personeel kunnen gratis gebruik maken van de elektrische oplaadpunten van het resort voor voertuigen en fietsen. Administratieve kantoren worden verwijderd van het algemene netwerk van het resort en geplaatst op een zelfvoorzienend microgrid, waardoor het elektriciteitsverbruik tot 15 procent zal dalen. We zullen rundvlees terugbrengen tot één item op het menu en hetzelfde geldt voor al het andere rood vlees. Varkensvlees wordt teruggebracht tot één item en lam en geit worden binnen afzienbare tijd geëlimineerd. Dit zal de CO2-uitstoot verminderen door een lagere vraag, minder koeling en transport over lange afstanden. Als een gast erop staat, zullen we hieraan voldoen door bij een lokale leverancier te kopen, maar alleen op aandringen van gasten en door vooraf te informeren. Dat is het plan. Zonnepanelen op het dak zullen doorgaan met het verwarmen van water om aan de meeste vraag naar warm water in het resort te voldoen en we gaan investeren in inductieplaten in de keuken. Momenteel bestaat 75 procent van onze fornuizen uit inductieplaten. We gaan naar 100 procent, die 80 tot 90 procent van hun elektromagnetische energie aan de pan afgeven, tegenover slechts 38 procent bij gasfornuizen en 70 procent bij elektrische fornuizen."
Uw resort bevindt zich op een eiland. Veel van uw gasten komen met het vliegtuig. Rijmt dat met alle duurzame investeringen die u doet?
"Ik snap de vraag. Maar een verblijf bij ons is carbon neutral en via KLM kan je voor een toeslag carbon neutral vliegen. Daarnaast zit een vliegtuig vol met een paar honderd man. Wie ervoor kiest om met zijn of haar gezin door Europa te toeren met de auto en in verschillende hotels te slapen, laat een hogere CO2-footprint achter. Het is een misvatting om te denken dat een vakantie naar een ver land per definitie milieuonvriendelijk is."
U investeert al ruim dertig jaar in het verduurzamen van uw resort. Blijft de hotellerie in het algemeen achter?
"Ik heb al heel lang het geluk dat ik de enige eigenaar ben en werk zonder investeerders. Daardoor ben ik redelijk vrij in het maken van keuzes. Andere hotelondernemingen werken vaak met investeerders. Die willen snelle financiële resultaten zien. Een duurzame investering heeft misschien iets meer tijd nodig, maar loont zeker. Voornamelijk hotelondernemers die volledig eigenaar zijn kunnen relatief snel resultaten boeken. Zowel financieel als op het gebied van duurzaamheid. Het gaat vaak hand in hand."
Wat kunt u hen adviseren?
"We hebben een plan geschreven die voor iedere hotelier zou moeten werken. Het is geen blauwdruk ‘zo verduurzaam ik mijn hotel’, maar een gids voor hotelondernemers waaruit ze onderwerpen kunnen pakken die past in hun onderneming. Het is denk ik het belangrijkst dat je begint en een plan maakt. Van daaruit, is mijn ervaring, word je als ondernemer fanatieker en kijk je telkens naar wat er nog meer mogelijk is. Er zijn wereldwijd hotels die dit plan hebben overgenomen, hoeveel dat zijn weet ik niet. Maar ik vind het mooi om te zien dat het wordt overgenomen."
U bent inmiddels 77 jaar oud, maar nog altijd bezig met uw missie. Wat blijft de drijfveer?
"Voor eilandbewoners zijn de problemen die worden veroorzaakt door de opwarming van de aarde direct zichtbaar. De zeespiegel stijgt en er verdwijnt ieder jaar meer land. Voornamelijk in de Stille Zuidzee. Er zijn ontzettend veel vluchtelingen die hun eiland verlaten omdat die niet meer bewoonbaar is. Het is de realiteit. (Onderzoekers schatten dat het aantal klimaatvluchtelingen, tegen 2050, wellicht kan oplopen tot 150 miljoen mensen, red.). We kunnen zaken veranderen. Ik ben niet pessimistisch, maar het moet wel gebeuren. Daarnaast hoeft het niet ingewikkeld of duur te zijn. Uiteindelijk is investeren in een duurzame toekomst iets waar we allemaal de vruchten van plukken."
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.