De consument anno 2006 vraagt om kleur. Klassiek of modern; sober of fel gekleurd; ‘gethematiseerd’ of puur functioneel. Geen enkel hotel kan zonder kleur in het interieur. Daarom is het voor elke hotelier van belang om - binnen het beschikbare budget - een balans te vinden tussen sfeer, kwaliteit en operationeel gebruik.
Nederlandse hoteliers zien de toekomst weer rooskleurig tegemoet. Bouw, verbouw, renovatie en (her)inrichting zijn aan de orde van de dag. Ideeën zijn er genoeg en bij het inrichten van een hotel is kleur een effectief instrument. Het creëert stemming, ambiance en vooral effect. Het geheim hierachter is: denken in kleur. Kleur kan het doen en laten van mensen beïnvloeden of richting geven. In voorkomende gevallen doet kleur zelfs dienst als herkennings- of oriëntatiepunt. Kleuren zijn sfeermakers bij uitstek en kunnen de stemming in een ruimte bepalen. Zo kan, afhankelijk van de gekozen kleur, een ruimte warm of koud lijken; groter of kleiner overkomen... Kleuren kunnen rustgevend of juist activerend werken. Een gast zal zich bij binnenkomst in één oogopslag een mening hebben gevormd. Een prettig ogende hotelhal zal men zich eerder herinneren dan een schreeuwerig ingerichte hal die daardoor een chaotische indruk maakt. Maar omdat indrukken gepaard gaan aan meningen, hebben veel hoteliers angst voor uitgesproken kleuren. Die angst resulteert in neutraal kleurgebruik of juist het meedoen met de kleurmode. Echter: mode verveelt snel.
Associatie
De manier waarop mensen kleuren definiëren is niet zozeer objectief, maar vooral cultuurafhankelijk. Europeanen vinden het vreemd dat in China en Japan geen onderscheid gemaakt wordt tussen groen en blauw; voor Russen is het raar dat in West-Europa lichtblauw (hemelkleur) en donkerblauw (blauwe strepen op een politieauto) als eenzelfde soort kleur worden gezien. Iedere kleur heeft zijn eigen gevoelswaarde. Hotels moeten er sprankelend en uitnodigend uitzien. Meer dan dat! Een hotel moet karakter tonen. Het goed kiezen van kleurcombinaties is nodig omdat kleur nooit op zichzelf staat. Omringende kleuren accentueren, temperen of vullen de gekozen basiskleur aan. Sommige kleuren overschaduwen elkaar. Soms hebben ze een tegengestelde werking. Het hangt van de ruimte en het materiaal af welke kleuren de kamer het beste tot zijn recht laten komen. Koude kleuren, zoals violet, blauw en blauwgroen, hebben een verruimend effect en zorgen voor een zakelijke sfeer. Rood, oranje, geel en geelgroen - de warme kleuren - doen een ruimte juist kleiner ogen. Contrastwerking doet veel voor een ruimte. Door een goede toepassing van actieve en passieve kleuren is het mogelijk een vertrek langer, korter, breder of smaller te laten lijken dan het in werkelijkheid is.
Ook is het mogelijk met kleuren schuine hoeken te camoufleren en te hoge of te lage plafonds te corrigeren. Een vertrek kan aan diepte winnen door de betreffende wand lichter te houden dan de andere wanden en het plafond. Volg bij het kiezen van de kleuren logica van de natuur: in de natuur is de grond meestal het zwaarste van kleur. De begroeiing is lichter dan de grond, terwijl de lucht weer lichter is dan de begroeiing. Lucas Drewes, Hotel Manager bij het Victoria Hotel Amsterdam, is verheugd met de resultaten na een maandenlange verbouwing: 'Gast zijn bij ons is een belevenis en door het spelen met licht wordt dat versterkt. Het is een lust voor het oog, en niet alleen de gasten genieten daarvan, maar ook ons hele team.' De eigenaar nam zelfs een speciale lichtarchitect in de arm. De kleurschakeringen in het hotel komen zodoende nog mooier uit. Het licht aangepast kan worden aan het tijdstip van de dag. Overdag wat zachter en ’s avonds wat meer funky.'
Sfeer
Met kleurgebruik is gemakkelijk een sfeer te scheppen. Behaaglijk is bijvoorbeeld een vertrek met terughoudende kleuren in schakeringen met bruin/beige of geel/oranje/rood. Kiest u liever voor royaal en luchtig, dan zijn pasteltinten een optie. Zeer geschikt zijn grijs- en witschakeringen, hemelsblauw en lichtbeige. Omvat uw gastenbestand veel zakelijke gasten, dan scoort u met gedistingeerd en zakelijk door neutrale terughoudende kleuren aan te houden. Vermijd voor een natuurlijk aandoend vertrek een benauwde atmosfeer. Kleuren uit de natuur symboliseren ruimte en frisheid. Gebruik schakeringen van groen en zandkleur. Een fantasierijk vertrek is een ruimte waarin zowel aanvullende als contrasterende kleuren op hun plaats zijn. In het Kapellerput Conferentiehotel in Heeze kiezen ze voor contrast. De foyer is verrassend ingericht met een zebra tapijt waardoor er een schitterend kleurencontrast ontstaat. De koffiebuffetten zijn voorzien van een print van een buxushaag. 'We hebben ook grote schilderdoeken. Dat zijn vertellingen, sprookjes waarin allerlei mensfiguren ronddwalen net als in ons conferentiehotel. De gasten worden er vrolijk van', zegt Nicole Elbers, PR en Communicatie.
Ook erg populair is het doortrekken van een thema. In Maastricht is het Botticelli Hotel gehuisvest in een voormalig wijnkoophuis uit de achttiende eeuw. De stijl en de inrichting van het hotel zijn geïnspireerd door de Italiaanse Renaissance. Ook kleurgebruik kwam hierbij kijken: mediterrane kleuren en de toepassing van oude schildertechnieken als wassingen, trompe l'oeuils en sjablonen, maar ook speciaal ontworpen verlichtingsarmaturen, zorgen voor een feeërieke sfeer. Het hele hotel is gehuld in Sienarood, zachtgeel met gouden, blauwe en groene accenten. De filosofie achter de kleurstelling is volgens Konrad Brouns heel eenvoudig: 'Een kille wereld wordt verzacht door warme kleuren. Overdag heb je kale kantoren met witte muren; holle ruimtes zonder akoestiek; rinkelende telefoons; geen tijd; druk bezig... 's Avonds hebben gasten behoefte aan een oase van rustgevende kleuren, aangename stoffering, warm comfort en een goed glas wijn.'
Kleurparels
Limburg herbergt nog meer pareltjes. Een hotel met een zeer rustiek karakter en een romantische uitstraling, ingericht in de Engelse landhuisstijl, is Kasteel Geulzicht. De grote ontvangsthal is van groot belang in het interieur. De vloer is van wit marmer en zwarte Naamse steen. De monumentale haardpartij is deels bekleed met geglazuurde tegeltjes; de schouw bekleed met hout; hierover een gobelin. De plafondschilderingen bevatten Bijbelse taferelen en figuren uit de Griekse en Romeinse mythologie. Alles bij elkaar genomen een kleurrijk geheel.
Elvira Withagen van de Eden Hotel Group roemt juist de art deco stijl van het Café Americain en de hal van het Eden Rembrandt Square Hotel. 'Wij hebben gekozen voor een hal in felle, primaire kleuren om de gast te prikkelen. De kleur rood is levendig en staat voor interactie. En interactie is iets wat je hebt met je gasten. De gangen en de kamers zijn meer sober ingericht qua kleurstelling. Juist die overgang vinden we heel grappig en het valt bij de gasten ook op.'
De conclusie is duidelijk. Veel hotels zetten de beleving van de gast op de eerste plaats. Een bepaald imago doorvoeren is minsten zo belangrijk. Maar wie juist door een verkeerd kleurgebruik de gasten in negatieve zin prikkelt, kan zichzelf danig in de vingers snijden.
Stylingtips
- Natuurlijke kleuren als basiskleur bieden een mooi kleurenspel.
- Durf een neutrale basis te doorbreken met contrasten in kleur en dessin.
- Kies een mooi, groot voorwerp en gebruik de kleurencombinaties daarvan voor de rest van het interieur.
- Eigentijds klassiek met warme kleuren.
- Gedecoreerd behang en stillevens mogen weer.
- Zorg voor een rustige, daglicht doorlatende achtergrond.
- Behang alleen één wand met een uitgesproken dessin.
- Een mix van stijlen hoort bij het hedendaagse moderne interieur.
- Modern behang en moderne schilderijen in combinatie met designklassiekers.
HM302006