Hotels kennen metasearch vaak niet

19 oktober 2015
Hotels kennen metasearch vaak niet

In Europa blijkt bijna vijftig procent van alle hotelboekingen uit online kanalen te komen. De opkomst van mobile, het gebruik van meerdere devices
door de reiziger en de technische know-how van hoteliers komen aan bod in de interessante "infographic van eRevMax.":http://www.erevmax.com/ratetiger-news/infographic-travel-trends-europe.html

*Drie grote OTA's*
Wereldwijd is Europa een van de meest volwassen hotelmarkten. Drie OTA's (Priceline, Expedia and HRS) hebben gezamenlijk 90 procent van de hotelmarkt in handen. Booking.com is met 60 procent marktaandeel de onbetwiste marktleider. Een vijfde van de hotelboekingen wordt gegenereerd door OTA's.

*Veel kleine hotels*
De Europese hotelmarkt heeft een aanzienlijk aandeel van kleine en medium-sized hotels. 51 procent van hotels bedient de kanalen nog handmatig en 46 procent van de hotels is zich niet bewust van metasearch integraties. Tevens komt in de infographic aan het licht dat jongere reizigers nieuwe technologie veel vaker inzetten dan oudere reizigers; 45 procent van de Europese reizigers zet metasearch websites in om prijzen te vergelijken. 43 procent leest reviews voordat tot een boeking wordt overgegaan.

*Metasearch*
Metasearch is het nieuwe toverwoord. Veel metasearch engines in handen van OTA's. Kayak is bijvoorbeeld in eigendom van Priceline en TripAdvisor was in het verleden in eigendom van Expedia. Uiteindelijk is de online hotelmarkt een 'battle van de clicks', en OTA's betalen een vermogen aan Google om die clicks te genereren. Nu Google zich ook als OTA gaat profileren, zal dit de enige partij zijn die groter dan hen is, of kan worden. Misschien verlangt de hotelier over een aantal jaar wel weer terug naar de goede oude tijd van de OTA's... Wie weet.



~Thijs Jacobs~

Overig nieuws