De strijd om directe boekingen duurt voort. De OTA's staan sterker, aangezien zij meer budget vrij (kunnen) maken voor PPC (pay per click). Hotels die sterk
staan in het binnenhalen van directe boekingen hanteren drie pijlers: visibility, conversion en retention.
*Directe kanalen*
Het is algemeen bekend dat het directe kanaal, zoals de eigen website, het goedkoopst en meest winstgevend is, vergeleken met externe partijen. Bovendien is de relatie met de gast sterker. Toch zijn boekingspatronen van consumenten tegenwoordig lastig te doorgronden en is een herhalingsbezoek niet meer vanzelfsprekend.
*PPC is (te) duur: liever SEO*
Tegenwoordig hebben hotels en hotelketens al moeite genoeg om het hoofd boven water te houden, terwijl OTA's veel meer te besteden hebben aan SEO en PPC. Sterker nog: Booking.com spendeert de helft van de commissie van iedere boeking aan PPC. Probeer daar maar eens wat tegenover te stellen... Zonder een goede SEO-strategie ben je overgeleverd aan de OTA's, want je wilt natuurlijk liever niet vastzitten aan het dure systeem met PPC. Steek geld en energie in SEO en het verdient zich terug; met visibility, directe boekingen en loyaliteit.
~Thijs Jacobs~
Hotels moeten investeren in SEO
28 januari 2015