Hotels moeten kleur bekennen

Auteur: Redactie
19 oktober 2000
Hotels moeten kleur bekennen

De meeste hotels hullen zich in beige- en grijstinten. Hans Ultee, kleurconsulent van Flexa-verf, pleit voor stevige standpunten met betrekking tot interieuraankleding: ‘Kleur betekent karakter.’

‘Sprekende kleuren’ - de uitdrukking zegt het al. Kleur is een uitermate belangrijk communicatiemiddel, overal ter wereld. ‘Zakenhotels hebben een voorkeur voor een sterk licht-donkercontrast, variërend van wit naar zwart en alle grijsschakeringen daartussen,’ constateert Hans Ultee. ‘Logisch, want zakelijkheid vraagt om helderheid. Die kleuren zijn makkelijk te onderhouden; het zijn bovendien neutrale tinten: iedereen moet zich er thuisvoelen. Om dezelfde reden kiest het gemiddelde familiehotel voor veilig beige, lichtgeel of bruin op de wanden. Dat zijn kleuren die nostalgie en gezelligheid moeten oproepen bij de gasten.’

Maar deze gedekte tinten hebben, volgens Ultee, een averechtse werking: ‘Het hotel krijgt een ouderwetse uitstraling. Erger nog, het heeft geen eigen identiteit. De gast voelt zich niet speciaal.’

Warm en koud

Kleur bekennen; dat is waar de verwende consument anno 2000 om vraagt. Ultee: ‘Hotels moeten er sprankelend, uitnodigend uitzien. En meer dan dat: een hotel moet karakter tonen. Neem Hotel New York te Rotterdam: dat hotel heeft kamers in verschillende tinten. Daar zit iemand met lef en smaak. Dat waarderen de gasten.’

Kortom: meer en diepere kleuren; gewaagde kleurcontrasten; en een grotere nadruk op de verlichting dan doorgaans het geval is. Ultee aarzelt echter met het noemen van een kleur: ‘Tja, de trend voor het komende seizoen is duidelijk - rode, oranje en groene tinten -, maar het hangt van de ruimte en het materiaal af, welke kleuren de kamer het beste tot zijn recht laten komen. Kleur en ruimte beïnvloeden elkaar in grote mate. Koude kleuren, zoals violet, blauw en blauwgroen, hebben een verruimend effect. Rood, oranje, geel en geelgroen - de warme kleuren - doen een ruimte juist kleiner ogen. Met name contrastwerking doet veel voor een ruimte. Een kamer lijkt hoger als de wanden een donkerder kleur krijgen dan het plafond. En door de achterwand van een lange gang een donker, “warm” verfje te geven, wordt hij optisch korter.’

Daarnaast speelt de functie van een ruimte een belangrijke rol bij het kiezen van de meest geschikte kleur. Blauw zorgt voor een zakelijke sfeer. Het schept afstand en straalt vertrouwen uit. Rood daarentegen is een kleur die vooral in samenwerking met andere kleuren op de gemoedstoestand werkt. De combinatie rood-paars wordt door mensen gekoppeld aan erotiek, terwijl rood-zwart gevoelens van haat oproept. Niet zo’n goede kleur voor de bruidssuite, dus.

Hans Ultee ziet liever niet dat hôteliers zelf met de kwast aan de slag gaan: ‘Het mooie van een hotel is, dat je het in één keer inricht. Waarom dan niet meteen goed? Ik wil een lans breken voor interieurspecialisten. Want het is geweldig om een familiehotel te runnen, maar waarom zou je er met behulp van een specialist geen karaktervolle onderneming van maken? De kamers worden er niet duurder op, maar ze verkopen wel beter.’

HM302000

Overig nieuws