De hotelindustrie heeft afgelopen twee jaar al flinke klappen gehad door de COVID-pandemie en gaat nu opnieuw een onzekere tijd tegemoet. Dat zegt Vincent van Dijk in aanloop naar de Independent Hotel Show Amsterdam. Dit is de belangrijkste Nederlandse beurs voor onafhankelijke hoteliers, die komende week plaatsvindt in de RAI.
‘Vooral onafhankelijke hotels hebben het afgelopen twee jaar behoorlijk zwaar te verduren gehad. Ketenhotels zijn over het algemeen beter opgewassen tegen dit soort klappen. Met name de kleinere hotels in de grote steden hebben afgelopen jaren te kampen met een veel lagere bezettingsgraad. Net nu de internationale markt weer aan leek te trekken, dient een volgende crisis zich aan door de Russische inval in Ukraine. Dat betekent dat hotels hun verwachtingen en hun strategie opnieuw moeten bijstellen.’
Meer regionale, minder zakelijke reizigers
We hebben afgelopen jaren gezien dat hotels enorm creatief en flexibel zijn. Zo hebben ze zich op nieuwe doelgroepen gericht door bijvoorbeeld staycation-arrangementen aan te bieden, gericht op regionale bezoekers. Maar ook door hotelkamers om te bouwen tot tijdelijke kantoorruimte. Dit soort initiatieven hebben er, samen met de overheidssteun, voor gezorgd dat er weinig faillissementen zijn binnen de hotelindustrie. De verwachting van experts is dat ook komende jaren de regionale markt belangrijk blijft. Door de onzekere situatie zijn mensen eerder geneigd om dichterbij huis op vakantie te gaan. Bovendien willen zij vaker iets vieren met een luxe hotelovernachting met diner. Daarnaast stapt de zakelijke reiziger komende jaren minder snel in het vliegtuig. Dit omdat virtuele meetings tegenwoordig worden als een prima alternatief, maar ook omdat frequent reizen wordt gezien als een te grote belasting voor het milieu. Daar komt nu bovenop dat bijvoorbeeld Amerikaanse en Aziatische zakenreizigers iets minder snel geneigd zijn om naar Europa te vliegen, vanwege de oorlog die woedt op het Europese continent.
Nieuwe markten
‘Behalve de focus te verleggen naar reizigers uit de regio zouden hotels ook op een andere manier moeten nadenken over nieuwe markten en ook over hun functie in de maatschappij. Er is bijvoorbeeld sprake van een enorme woningcrisis en een sterk gegroeide behoefte aan kleinere woningen en meer service. Hotels zouden zich kunnen richten op het aanbieden van serviced apartments. Een andere interessant is de groeiende groep mensen die komend jaar korte tijd in het buitenland willen wonen en werken. Omdat het steeds minder belangrijk is waar je werkt en omdat ze na twee jaar thuis te zijn geweest toe zijn aan nieuwe impulsen.
De hotelbranche kan prima inspelen op deze behoefte.’
Vluchtelingenopvang
‘Hotels kunnen de wereld nu direct helpen door de extreme stroom vluchtelingen tijdelijk onderdak te bieden. Gelukkig zien we al dat steeds meer hotels hun deuren openen voor deze zwaar getroffen groep mensen. Met dit gastvrije gebaar ontlasten zij ook nog eens de woningmarkt, en hierin schuilt ook een oplossing voor een ander probleem: het grote personeelstekort in onder meer de horeca. Dat klinkt misschien opportunistisch en nu hebben deze mensen zeker iets anders aan hun hoofd, maar het is goed om hier vast over na te denken. We hebben in het verleden gezien hoe belangrijk een baan voor mensen is om hun leven weer op de rit te krijgen en dat de horeca hier zich perfect voor leent.’
INDEPENDENT HOTEL SHOW AMSTERDAM
De Independent Hotel Show Amsterdam vindt plaats op 16 & 17 maart in de RAI. Het is de tweede keer dat de van oorsprong Londense beurs wordt georganiseerd.