Apps zijn de gemakkelijkste manier voor mobile users om content te benaderen. Search is steeds minder belangrijk: Google is over
een tijdje niet langer de belangrijkste snelweg naar informatie op het internet en organische bezoekers krijgt u maar moeilijk op uw website. Apps zorgen voor een impuls van de traffic en een grotere commitment bij de gebruiker. Google zag het gebruik van de zoekmachine van 90 procent in 2009 zakken naar 86 procent in 2014.
*Bespaar kosten en tijd*
Hotels kunnen kosten- en tijdbesparing genereren door het inzetten van apps. Dat kunnen apps voor gasten zijn, maar zeer zeker ook apps voor personeel. Op de laatste soort apps gaan we wat dieper in. Op welke manieren kunnen welke lagen binnen de organisatie efficiënter werken en de gasttevredenheid naar een hoger niveau tillen?
*Welke prijs op welk moment*
Lange tijd was het bepalen van de prijs voor een hotelkamer nattevingerwerk. Wanneer is er een evenement in de buurt? Is het een luwe tijd? Even de agenda erbij pakken
Dat kan tegenwoordig beter. Op basis van algoritmen kan bepaald worden welke prijs wanneer gehanteerd moet worden om een optimale conversie te behalen. Er wordt immers heel vaak geboekt op prijs.
*Interactie met de gast*
Interactie met de gast wordt steeds belangrijker op online niveau. Offline interactie wordt niet altijd gewaardeerd, terwijl een app een hotelier in staat stelt om een optimale reiservaring te bieden voor de gast. Een live chat met de gast, updates over wie er in- en uitchecken, een actueel overzicht van reviews
Allemaal zeer belangrijk voor de customer satisfaction. Ook customer reviews en express checkout zijn mogelijk, en de gast kan ook verlichting, verwarming de tv, et cetera bedienen met een app. Met bepaalde templates kan de hotelier standaardvragen van gasten simpel en snel beantwoorden zonder afstandelijk en onbenaderbaar te zijn. Er zijn apps beschikbaar van OTAs, maar ook van andere leveranciers en ontwikkelaars. Er zijn zelfs hotels die (heel slim) zelf een app ontwikkelen die de gast een complete reiservaring geeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de app van CityHub, die onlangs een Innovation Award op de Horecava gewonnen heeft. Meer over CityHub lees je in de decembereditie van Hospitality Management.
*Housekeeping apps*
Met apps voor de housekeeping staff is altijd duidelijk wat de status is van iedere afzonderlijke kamer op ieder moment. Of het nu een check-out kamer of een stay-over kamer is. Wanneer de housekeepingmedewerkers de app gebruiken, zien zij welke kamer zij moeten schoonmaken. De app ziet ook wie welke kamer of ruimte toegewezen moet krijgen op basis van regels en voorwaarden. Bovendien wordt er veel minder papier gebruikt, wat weer goed is voor het milieu en de portemonnee. Met behulp van een QR-code kan het start- en eindpunt van het schoonmaakproces bijgehouden worden. Degene die schoonmaakt, kan ook extra taken, zoals het reinigen van tapijt, in de app registreren en bijhouden hoeveel extra tijd daarmee gemoeid is. Interactie via de app is mogelijk en er zit vaak zelfs een panic button in, voor wanneer er een onveilige situatie ontstaat.
*Apps voor brandveiligheid en technische dienst*
Apps kunnen ook ingezet worden om zelf het brandveiligheidsniveau van uw hotel te kunnen meten en registreren. De resultaten worden in rapportvorm getoond. De uitkomst kan als basis dienen voor uw brandveiligheidsbeleid en toekomstige inspecties. TDers kunnen in de app zien waar in het hotel een melding is en direct actie ondernemen.
HM302016