De Nederlandse leisure-sector heeft als geheel in 2013 goed gepresteerd en ook voor 2014 zijn de vooruitzichten gunstig. Dit komt doordat het consumentenvertrouwen
is toegenomen, de verwachtingen voor het besteedbaar inkomen en de consumptie gunstiger zijn dan een jaar geleden en de effecten van de crisis zullen voor de gehele sector afnemen.
*Transparanter*
Om nieuwe kansen maximaal te benutten, dient de sector het internet niet alleen in te zetten als afzetkanaal, maar ook om de sector transparanter te maken, het imago te verbeteren en beter in te spelen op klantbehoeften. Authenticiteit en beleving zijn hierbij belangrijke trefwoorden. Dit concludeert ABN AMRO in haar Visie op Leisure 2014 die vandaag is gepubliceerd.
*Hotels verdubbelen omzetgroei*
Het hotelwezen realiseerde in 2013 een omzetgroei van 2,8 procent; een verdubbeling ten opzichte van 2012. De totale omzet bedroeg naar schatting 3,8 miljard euro. De hotelsector profiteerde volgens ABN AMRO vooral van de groei van het aantal buitenlandse toeristen en de trend onder Nederlanders in eigen land op vakantie te gaan. Buitenlandse toeristen boekten bijna 15 procent meer overnachtingen dan in 2012. Deze groei komt vooral hotels ten goede - met name in Amsterdam - maar ook de verblijfsrecreatie profiteert hiervan. Vakantieparken zagen het aantal overnachtingen in 2013 met 17,5 procent stijgen. Ruim een kwart hiervan werd geboekt door buitenlandse toeristen. Ook restaurants behaalden in 2013 goede resultaten, de totale omzet bedroeg 3,7 miljard euro. Wel daalde de omzetgroei naar 2,4 procent, in vergelijking met 3,2 procent in 2012. Maar restaurants hebben het omzetverlies uit de periode 2008 tot 2010 volgens ABN AMRO helemaal goedgemaakt.
*Online investeren in positieve beeldvorming*
De leisure-sector kan internet en social media inzetten om de sector transparanter te maken en een positieve merkbeleving te stimuleren. De opkomst van online reviews maakt dit volgens ABN AMRO nog belangrijker. Ook benadrukt zij dat aanbieders een strategie moeten ontwikkelen op het gebied van social media om een positieve beeldvorming te stimuleren. Meer dan de helft van de consumenten die online een hotelkamer boekt, weigert te kijken naar hotels zonder actuele, openbare reviews. Een goede webcare is dus cruciaal. Dit draagt niet alleen bij aan een groter vertrouwen van klanten, maar kan ook worden ingezet om te experimenteren met bijvoorbeeld gerichte promoties. Tegelijkertijd is er nog steeds een grote groep reizigers voor wie het offline kanaal relevant blijft. Zij hebben een voorkeur voor een rechtstreekse interactie met en de service van fysieke reiskantoren.
*Focus op positieve klantbeleving*
ABN AMRO verwacht dat technologische innovaties op het gebied van big data en dynamic pricing belangrijke drivers worden voor aanbieders in de leisure-sector. Hiermee kunnen zij nog beter inspelen op wensen van klanten en zo hun marges optimaliseren. Internet en mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones, worden steeds belangrijker. In de Amerikaanse leisure-sector wordt een kwart van alle online transacties via mobiele apparaten verricht. Bovendien is dit een populaire inspiratiebron en kunnen consumenten snel informatie opvragen en vergelijken. Verder zetten aanbieders big data in om hun aanbod te personaliseren en maatwerk te bieden. Ook zetten zij dynamic pricing in om een optimale mix van bezettingsgraad en omzet te realiseren, legt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO, uit. De voorkeuren van de consument worden beïnvloed door maatschappelijke trends. Hierbij spelen authenticiteit en beleving een doorslaggevende rol. Hierop kunnen marktpartijen op veel manieren inspelen: van een boomhutvakantie tot een sportief verblijf op een vakantiepark of een rustvakantie. Het is aan ondernemers om aan te voelen waaraan de consument behoefte heeft en hierbij een passend aanbod te ontwikkelen.
~Thijs Jacobs~
Hotels verdubbelen omzetgroei
7 mei 2014