De Amerikaanse hotellerie heeft vorig jaar 2,5 miljard dollar aan inkomsten uit boekingen misgelopen. Onderzoek toont aan dat dit het bedrag is dat is gemoeid met inkomsten uit boekingen via online reisbureaus terwijl deze reserveringen ook direct via de eigen hotelwebsite konden worden gemaakt.
*Niet alle kosten niet meegerekend*
Met de 2,5 miljard dollar is geen rekening gehouden met eventuele boekings- en reserveringskosten die een hotel of keten zelf nog in rekening brengt bij de gast.
De studie, die in september officieel wordt gepubliceerd, is uitgevoerd door STR Global en de American Hotel & Lodging Association.
*Een op de tien overnachtingen VS via online reisbureau*
Online reisbureaus, waarvan het marktaandeel gestaag is gegroeid sinds het begin van het afgelopen decennium, waren afgelopen jaar goed voor 9,8 procent van alle verkochte hotelovernachtingen in de VS.
*Online reisbureaus vullen de bedden*
Analisten menen dat ondanks de soms kwade woorden over online reisbureaus en boekingssites zij gewoonweg wel de bedden vullen van de hotels, en dat in een moeizaam economisch klimaat.
*Eigen keuze*
"Online reisbureaus hebben bewezen dat ze van waarde zijn voor de gastvrijheidsindustrie, dus we moeten niet afschuiven", aldus John Burns van Hospitality Technology Consulting. "We moeten niet vergeten dat we zelf voor online reisbureaus als afzetkanaal hebben gekozen. Het kan in sommige gevallen een slechte keuze zijn geweest, maar het wel is onze eigen keuze geweest."
~Frank Lindner~
Online reisbureaus kosten hotels 2,5 miljard
10 augustus 2011