Het geautomatiseerde biedings- en prijsoptimalisatieplatform Koddi heeft een gecontroleerde metasearch-omgeving gecreëerd, waarbij werd gekeken
naar de reactie van bezoekers op factoren zoals, prijs, positie en adverteerderstypen. Wanneer alle factoren hetzelfde zijn, dan krijgen de 'suppliers' de voorkeur boven OTA's. Zelfs wanneer de prijs iets hoger ligt, dan blijft dat zo. Pas bij een prijsverschil van tien procent krijgen de OTA's langzamerhand de voorkeur.
*Slechtere kamer?*
De voorkeur voor 'suppliers' (in dit geval de individuele hotels of hotelketens) ontstaat, omdat de consument verwacht dat een directe boeking leidt tot meer upgrades en betere service. OTA's staan niet in een kwaad daglicht, maar er wordt gedacht dat boeken via een OTA kan leiden tot een slechtere kamer, slechtere service of andere problemen met de boeking.
*OTA's zijn sterke merken*
OTA's bieden wel een beter overzicht en aanbod, selectie is eenvoudiger en de prijs voor een kamer is lager. Bovendien zijn veel merken (zoals Booking.com) een vertrouwde partner voor de consument geworden; een sterk merk dat vertrouwen geeft. Sommige gebruikers vonden zelfs dat zij een betere kamer kregen na een boeking via een OTA.
~Thijs Jacobs~
Hotels worden niet geboekt op prijs
8 juni 2015