Hotels, vooral in de VS en Groot-Brittannië, constateren een stijging in het aantal blinde boekingen. Hierbij reserveert een gast niet direct bij één bepaald hotel, maar kiest men alleen voor
een bepaald sterrenniveau, minimaal noodzakelijke faciliteiten, en ongeveer de locatie waar het hotel moet zitten. Ook worden, zonder de naam en het merk van een hotel te verklappen, reviews van sites als TripAdvisor getoond. Vervolgens plaats een intermediair, vaak een online boekingswebsite, de reserveringen bij een hotel en geeft vervolgens terugkoppeling aan de gast.
*Verdubbeling*
STR Global heeft cijfers gepubliceerd waaruit blijkt dat in 2012 het aantal 'secret bookings' 6 procent van het totaal aantal reserveringen in de VS uitmaakten. Niet veel? Een jaar eerder was dit nog 2 procent. Het aantal is meer dan verdubbeld. Dat zien ook aanbieders van blinde boekingen, zoals Secrethotels.eu en Hotwire.com. Bij laatstgenoemde verdubbelde het aantal secret bookings vorig jaar naar vijfduizend reserveringen.
*Allemaal profijt?*
Deze constructie moet alle betrokken partijen voordeel opleveren. De gast kan een hotelkamer met flink wat korting krijgen. Het hotelbedrijf zet via 'opaque selling' het overschot aan niet verkochte hotelkamers weg, zonder dat er een negatieve prijsspiraal ontstaat. Door wel de naam van het hotel te tonen zouden gasten tot het laatste moment wachten met boeken. Men weet dan al dat een hotelkamer van merk X voor veel minder dan in eerste instantie zal worden aangeboden.
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Hotels zien blinde boekingen toenemen
12 augustus 2013