Hotelsterren: Dit is verwarrend voor de gast

Auteur: Jorien Slager
12 januari 2017
Hotelsterren: Dit is verwarrend voor de gast

Vandaag maakte BoldData bekend dat 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering hebben en dat 77 daarvan een 5-sterrenhotel zijn. Deze gegevens komen niet overeen met data van Hotelsterren.nl. Daarom wil de organisatie reageren. Ron de Bruijn van Hotelsterren.nl: “Ruim 1.250 hotels hebben een officiële sterrenclassificatie, dit zijn hotels die op basis van 270 normen officieel beoordeeld worden. De gast weet dan wat hij aantreft.”

Andere data

“Graag willen we een kanttekening plaatsen bij de cijfers die gebruikt worden door BoldData”, begint Ron. Volgens BoldData hebben 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering. “Wat mij opvalt aan die getallen is dat ze totaal niet overeenkomen met onze data. Nederland kent bijvoorbeeld 25 hotels die 5-sterren dragen. En niet 77.”

Hotelsterren.nl

Gasten kunnen op Hotelsterren.nl zien welke hotels officieel geclassificeerd zijn. Hotels worden op basis van 270 normen bekeken en ontvangen een classificatie van 1 tot 5 sterren, eventueel met de toevoeging Superior. Deze normen vormen tezamen de Europese hotelclassificatie, waaraan inmiddels 13 Europese landen deelnemen. Meer dan 21.000 hotels zijn  in Europa op basis van deze officiële normen beoordeeld. In Nederland voert Hotelsterren deze beoordelingen uit in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland.

In Nederland is er sinds 2015 een vrijwillig systeem van classificatie, dat betekent dat hotels zelf moeten aangeven of ze geclassificeerd willen worden en dan krijgen ze de ster die hen toekomt. Ron: “En dat is een groot verschil. Dat zorgt ervoor dat die getallen niet overeenkomen.” 

Grootste verschillen

Er zijn ruim 1250 hotels in Nederland die officiële sterren hebben. Dat is een groot verschil met de 2860 die BoldData noemt. “Er komt een verkeerd beeld naar buiten. De herkomst van de gebruikte data kan ik niet achterhalen, maar wij zijn de officiële bron voor Nederland. En wij komen op heel andere getallen.”

Vervelend voor de gast

“Dit is vervelend voor gasten”, vertelt Ron. “Als de gast denkt dat hij naar een vijf-sterren hotel gaat en bij aankomst dat niveau niet herkent, is dat niet fijn.” Daarom bezoekt Hotelsterren de hotels en beoordelen zij een hotel op 270 normen. “Dan kan de gast er vanuit gaan dat het hotel de sterren waard is en dat de juiste faciliteiten er aanwezig zijn.”

Zelf beoordelen

“Een hotel kan wel zeggen dat het vijf sterren waard is, maar een gast kan daar anders over denken. Als een hotel zelf gaat bepalen hoeveel sterren het krijgt, is dat hetzelfde als de slager die zijn eigen vlees keurt. De rol van Hotelsterren is om een hotel objectief te beoordelen, zodat de gast erop kan vertrouwen dat de beoordeling juist.”

Hier lees je alles over de nieuwe Europese Hotelclassificatie.

Overig nieuws