In aanloop naar de Independent Hotel Show Amsterdam werpt trend-forecaster Vincent van Dijk vast licht op enkele ontwikkelingen binnen de hospitality-industrie. Vandaag: geurmarketing.
Als je tien jaar geleden een hotelkamer binnenkwam en rook dat house-keeping kwistig had gespoten met een room-spray, dan wist je dat er wat aan de hand was. Dan was er of gerookt op de kamer, of de luchtkwaliteit was zo bedompt, dat je er geen seconde langer zou willen verblijven. Nu kun je geen hotel binnentreden zonder dat je al bij de entree wordt bedwelmd door de meest heerlijke parfums. Soms heb je zelfs het idee dat je in een Lush-winkel verzeild bent geraakt. Geurbeleving is een belangrijke trend geworden, waar we niet meer omheen kunnen.
Lezers van Hospitality Management kunnen zich gratis registreren met ticketcode HTMG24 via deze link
Creëer een sfeer
Geurmarketing is een tool waarmee u de klantbeleving en merkidentiteit kunt versterken. Door een geur te verspreiden in een ruimte, wordt een bepaalde sfeer en herinnering gecreëerd. Geur heeft een directe invloed op ons humeur en gedrag. Denk maar eens aan de geur van vers brood die in een supermarkt wordt verspreid. Deze doet denken aan bakkerijen van vroeger en wekt hongergevoel, dus koopgedrag op. In casino’s wordt een rustgevende geur gebruikt, om te zorgen dat mensen langer blijven en er minder discussies ontstaan. Om een gevoel van luxe op te roepen is het goed om een bijzondere geur te gebruiken, met verschillende lagen en tonen. Zoals bij mensen is meteen te ruiken of iemand heeft geïnvesteerd in een duur parfum dat zich langzaam ontvouwt of in een goedkope geur die zich in één keer opdringt in de neus. En is het storend als er te veel is gebruikt, zoals onzekere mensen zich helemaal vol sprayen.
Van kaars tot keramiek
Geurbeleving is een vak, dus het is goed om te praten met experts die kunnen helpen met een geurlijn die past bij uw hotel, die ook wordt doorgetrokken in de care-products. U kunt kiezen voor één herkenbare geur die overal terugkomt of voor verschillende geuren in verschillende ruimten, die samen één verhaal vertellen. Er zijn tegenwoordig verschillende methoden om geur te verspreiden. Van geurkaarsen en geurstokjes tot keramiek. Voor grotere ruimten zijn er ook apparaten die gedoseerd geuren verspreiden. Soms zichtbaar in de ruimte, soms weggewerkt in het meubilair of achter een schilderij of gekoppeld aan bestaande luchtbehandelingskanalen. Op de Independent Hotel Show staan verschillende experts op het gebied van parfum. We lichten er drie uit:
Aemster: innovatieve geurverspreiders
De wereldreizen van de oprichters vormden de inspiratiebron voor dit merk. Zij legden een geurenbibliotheek aan vol herinneringen aan bijzondere plekken die ze vertaalden naar roomparfums voor hotels en thuis. De geurverspreiders van dit Amsterdamse bedrijf maken gebruik van koude luchtvernevelingstechnologie. Dit houdt in dat de geur, zonder vermenging van water of alcohol, wordt verspreid. Hierdoor blijven de originele geurtonen behouden. Dit zorgt voor een breed geurbereik waarvoor slechts een minimale hoeveelheid geurolie nodig is. Deze innovatieve techniek is daarom ideaal voor de hospitality-branche. De technologie kan rechtstreeks op luchtbehandelingskanalen worden aangesloten, waardoor een voortdurende en aangename geurbeleving is gegarandeerd. Bovendien bieden ze een instelbare intensiteit en programmeerbare werkingsduur. De bijhorende geuren van Aemster zijn speciaal ontworpen voor luxe interieurs en zorgen voor een exclusieve beleving voor gasten.
Marie-Stella-Maris: duurzaam en onweerstaanbaar
Begonnen als duurzaam watermerk is het Amsterdamse bedrijf Marie-Stella-Maris uitgegroeid tot luxemerk dat ook bodycare-producten en huisparfums verkoopt. Alle producten zijn vegan, bijna volledig gemaakt van natuurlijke producten, vrij van microplastics en de verpakkingen zijn bovendien hervulbaar. Duurzamer is bijna niet mogelijk. De verpakking is prachtig en staat in elk interieur: van klassiek tot design. De geur komt terug in kaarsen, roomsprays, de body-wash, de shampoo, waardoor de gast zich kan omringen door een gevoel van luxe. Speciaal voor hotels is er een reeks Hotel Essentials gecreëerd, met onder meer de verslavende nieuwe geurlijn Voyage Vétiver met citrus, muskaat, zeezout en uiteraard vétiver.
Solutions Parfum: ambachtelijk en industrieel
Dit bedrijf is gevestigd in de parfum-hoofdstad van de wereld: Grasse. Zij leveren bestaande parfums, maar kunnen ook geuren op maat maken. In hun ateliers worden geuren ontwikkeld voor verschillende producten: van geurstokjes tot parfum voor de stofzuiger, van parfums voor care-products tot skin fragance. Door hun combinatie van parfums en industriële aanpak worden kosten geoptimaliseerd, terwijl de kwaliteit van het ambachtelijk parfum maken overeind blijft. Solutions levert ook white label-producten en heeft geuren ontwikkeld voor verschillende internationale luxehotels.
Op de Independent Hotel Show Amsterdam op 12 & 13 maart zijn er nog veel meer hospitality-trends te spotten. Reserveer nu een ticket: www.independenthotelshow.nl.