De hotelvastgoedmarkt in Californië heeft een zonnige zes maanden achter de rug. Zowel het aantal transacties van 'hotelstenen' als de waarde van de overdrachten namen aanzienlijk toe ten opzichte van rampjaar 2009. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeks- en adviesbedrijf Atlas Hospitality Group. Halverwege 2010 zijn er 59% meer hotels verkocht en steeg de waarde van de transacties met 172% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal grote transacties, voor hotelvastgoed boven de 5 miljoen dollar, steeg met 16,7%.
*Oorzaken*
Belangrijkste redenen voor de aantrekkende hotelvastgoedmarkt zijn volgens Atlas Hospitality onder meer de verbeterde opbrengsten per beschikbare kamer (RevPAR) in de belangrijkste hotelmarkten in Californië. Ook stellen kopers en investeerders hun prijsverwachtingen bij en is er de algemeen heersende gedachte dat het ergste achter de rug is. Uitstel van een aankoop zal voor investeerders dus niet tot een lagere prijs leiden. Verder werd namen de activiteiten van buitenlandse investeerders toe. Tenslotte heerst de overtuiging dat er haast geen 'hotels in zwaar weer' meer op de markt zullen komen, omdat financierders leningen aanpassen of betalingsverplichtingen uitstellen. In het tweede kwartaal van dit jaar berichtte "Atlas Hospitality":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/hotellerie-californie-zit-nog-altijd-in-de-problemen/ nog wel over een toename van het aantal hotels dat in financieel zwaar weer was gekomen.
*Positief*
Voor de tweede jaarhelft is het adviesbedrijf positief. Het verkoopvolume van hotelvastgoed zal naar verwachting verder toenemen. Atlas gaat zelfs uit van een verdubbeling ten opzichte van 2009.
~Frank Lindner~
Sterk halfjaar hotelvastgoedmarkt Californië
13 augustus 2010