Online reviews zijn een niet meer weg te denken gereedschap voor zowel hoteliers als hun gasten. Om de betrouwbaarheid en de wederzijdse voordelen voor alle partijen te vergroten presenteert de Europese branchevereniging HOTREC een geactualiseerd rapport met daarin de tien principes voor reviewsites.
*Discussie aangaan*
Met behulp van de richtlijnen kunnen online recensies beter worden. Dit komt de consument, de hotelier en de reviewsites zelf ten goede. De start van de dialoog tussen HOTREC en de bedrijven achter de websites dateert uit 2007, toen de branchevereniging de reviewsites opriep om samen de discussie aan te gaan om transparantie en garanties te bewerkstelligen voor de internationale reisgemeenschap.
*De tien gouden regels*
1. Controle over de redactie.
2. Voorkomen van manipulatie.
3. Waarborging van de kwaliteit van een review.
4. Geen anonimiteit van de auteur.
5. Minimum aantal recensies nodig.
6. Openheid van relaties en verdienmodellen review sites.
7. Recht om te antwoorden/reageren door hotelier.
8. Juridische zekerheid voor hotelier om zich te verdedigen.
9. Actuele data.
10. Vermelden van officiële sterrenclassificatie.
Meer informatie is te vinden op "deze pagina":http://www.hotelreviewsites.hotrec.eu/ van de website van HOTREC.
~Frank Lindner~
HOTREC actualiseert regels voor reviewsites
20 december 2010