Houd uw gasten binnen

Auteur: Redactie
Hotelketens 12 september 1998
Houd uw gasten binnen

In veel hotels nodigt de hotelbar nou niet bepaald uit tot het nuttigen van een aperitief, en om er gezellig 's avonds een drankje te nemen ... Nou nee. Een café in de stad heeft zoveel meer. Mochten de hotelgasten massaal besluiten om 's avonds de stad in te gaan, of om - erger nog - maar eens op tijd naar bed te gaan, dan is er toch iets mis met de hotelbar. Aan zulke gasten verdient de hôtelier weinig. Maar het kan anders.

Loop eens door uw hotelbar en wees eerlijk. Zou u daar 's avonds met een stel vrienden gezellig een borrel willen drinken; ook als u geen hotelgast zou zijn? Is dit de ambiance die u zoekt na een dag vergaderen, of na een drukke vakantiedag? Toegegeven: sfeer is een subjectief gegeven; sfeer bedenken is niet iets wat je op een rustige dinsdagochtend doet; de juiste sfeer creëren kan een kostbare aangelegenheid zijn. Zijn daarom veel hôteliers geneigd om genoegen te nemen met zo'n standaard hotelbar?

Metamorfose

Hoe geliefd de sfeer in een hotelbar werkelijk is, kan opgemaakt worden uit een gastenenquête. Of natuurlijk uit de omzetcijfers van de bar. De bar beïnvloedt zelfs direct de omzet van het restaurant, want de hotelbar is voor veel gasten een 'aanloopje' naar de maaltijd.

Edith Janssen, directielid van Kaja Horeca Interieur bv in Rijssen, heeft al heel wat hotelbars in binnen- en buitenland een metamorfose zien ondergaan. Haar bedrijf is onder meer gespecialiseerd in het aanpassen, bouwen en verbouwen van hotelbars. Janssen: ’De functie van de bar is bepalend voor de wijze waarop wij de inrichting adviseren. Is het een bar waar veel groepen komen, of juist een bar waar vooral eenlingen vertoeven? Dat gegeven bepaalt of je met open ruimtes of juist met beschutte hoekjes moet gaan werken. Jaren geleden waren vooral de bruine kroegen erg gewild, maar de laatste jaren zijn themacafés en grand cafés populair. Soms zal de hôtelier diep in de geldbuidel moeten tasten, maar de algemene financiële stelregel is, dat je voor duurzaamheid betaalt, en dat je op lange termijn het geld weer terugverdient.’

Janssen hoeft horecaondernemers zelden te overtuigen van de gunstige effecten die een hotelbar op de totale bedrijfsvoering kan hebben. ’Ons belangrijkste argument is: maak uw hotelgast tot stamgast. Horecaondernemers die bij ons komen, onderschrijven dat argument. Zij zijn het wik en weeg stadium inmiddels gepasseerd. Het financiële kader dat iemand meebrengt, bepaalt in hoeverre de bar aangepast kan worden.’

Het is momenteel een trend om aan hotels een eigen gezicht te geven. Janssen: ’Ondernemers zoeken naar duidelijke herkenbaarheid van eigenheid. De kleinere hotels hebben deze ontwikkeling in gang gezet. Zij proberen zich te onderscheiden van het standaardaanbod van hotelketens. Dat is een slimme zet, want hotelgasten kiezen vaker voor korte en iets duurdere vakanties. Daarbij hoort uiteraard een leuk, gezellig, maar bovenal niet-standaard hotel’.

Geen windeieren

Sinds de verbouwing van de hotelbar, heeft roomsdivisionmanager John Bledoeg van het 178 kamers tellende hotel Mercure Amsterdam Amstel de gemiddelde 'bartenderbezetting' zien toenemen van één naar twee à drie. Een trotse Bledoeg: ’Het past binnen de filosofie van de Accor-groep om iets typisch van het land van vestiging in huis te halen. Zo’n anderhalf jaar geleden hebben we daarom besloten dat onze hotelbar - met uitzicht op de Amstel - een meer passende uitstraling moest krijgen. Ons hotel ligt vlakbij de Amsterdam Arena, direct aan de Amstel, en heeft een eigen aanlegkade. Om die reden hebben wij gekozen voor een bruin café, vanwege het Amsterdamse imago, aangevuld met scheepvaartattributen. De hotelbar is zo gebouwd dat het een open ruimte vormt met de receptie/lobby/brasserie. De bar fungeert in de ochtenduren als koffiecorner. 's Middags komen gasten er een kopje koffie drinken of een krantje lezen. We zijn van 07.00 tot 02.00 uur open. Na de verbouwing is de baromzet als een komeet omhoog geschoten; de hotelbar functioneert beter dan ooit tevoren als dé ontmoetingsplaats in het hotel. De beslissing tot verbouwen heeft ons zeker geen windeieren gelegd.’

Ook Parkhotel De Branding in Doorwerth - 120 kamers en 30 zalen - heeft het afgelopen jaar de hotelbar grondig aangepakt. Eigenaar Harry Bensink: ’Ons hotel ontvangt voor 85% zakelijke gasten, met name voor cursussen en seminars. Als je als hotel wilt bijblijven, en kwaliteit wilt bieden, dan hoort daar een gezellige hotelbar bij. Dat verwachten de hotelgasten ook. Veel hotelbars zien er naar mijn idee wat stoffig, oud en vervallen uit; daaronder lijdt de totale kwaliteit van je bedrijf. Onze nieuwe bar is een royale, tijdloze Engelse pub geworden met negentig zitplaatsen. Zo’n pub heeft een formule die zeker tachtig procent van onze bezoekers aanspreekt. Van onze gasten blijft tegenwoordig 90 tot 95% ook ’s avonds in het hotel. Als je dat vertaalt naar omzetstijging, praten we over procenten. Maar ook de enthousiaste reacties van onze gasten spreken boekdelen. De verbouwing is absoluut een goede investering geweest.’

Auteur: Erik Paulis

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws