“Housekeeping is het mooiste vak van de hotellerie”

Auteur: redactie
Branded Content 4 april 2024
“Housekeeping is het mooiste vak van de hotellerie”

Robert Vos houdt zich al dertig jaar bezig met housekeeping en sinds 2005 doet hij dat als CEO van HotelPartner. Naast schoonmaak kunnen hotels bij HotelPartner terecht voor equipment & amenities en voor digitale ondersteuning, waarvan dagelijks kwaliteitssysteem Quadit het voornaamste product is. Vos noemt housekeeping met een glimlach ‘het mooiste vak binnen de hotellerie’: “Wij poetsen meer dan een miljoen hotelkamers per jaar, dan moet je het wel leuk vinden.”

“Een van de dingen die ons werk zo leuk maken, is dat wij invloed hebben op alle afdelingen binnen een hotel”, gaat hij verder. “Een gemiddeld hotel is een overkoepeling van 6 of 8 afdelingen en housekeeping vormt met 30 tot 35 procent van alle medewerkers de grootste afdeling. Daardoor zijn wij bepalend voor wat er in een hotel gebeurt en omdat je zo’n grote partij bent is er altijd dialoog met het frontoffice, met de reserveringen, maar ook met bijvoorbeeld de keuken en F&B.”

HotelPartner rekent momenteel zo’n zestig hotels tot zijn opdrachtgevers en het bedrijf neemt voor deze accommodaties de volledige housekeeping voor zijn rekening: “Inclusief de controle, supervisie en inrichting wat betreft materialen, middelen en werkkasten. Bij ons is het altijd inclusief, omdat we controle willen hebben over de uitvoering. Anders kan ik mijn beloften niet waarmaken”, legt Vos uit. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in samenspraak met het management van de betreffende hotels: “Wij verwachten dat zij een vinger aan de pols houden en betrokken zijn bij de uitvoering van de werkzaamheden. Die betrokkenheid betreft niet het controleren van de kamers, maar wel dat zij zien en weten dat het in orde is.”

Naast spotchecks is Quadit een van de manieren waarop de opdrachtgevers van HotelPartner zicht houden op de housekeeping-werkzaamheden. Via een checklist met punten maakt dit programma het mogelijk om de kwaliteit van de housekeeping op een objectieve manier te beoordelen: “Deze kwaliteitsmetingen zetten wij af tegen de reviews en wanneer de technische schoonmaak een 8 is en de gasten het ook een 8 vinden, durf ik wel te stellen dat de kwaliteit een 8 is. Als er ergens een discrepantie zit, kijken we wat het verschil veroorzaakt. Waarom de schoonmaak een 8 krijgt, maar de gastbeoordeling een 7. Het kan er bijvoorbeeld ook mee te maken hebben dat het tapijt versleten is of er een tegel in de badkamer kapot is, daar kunnen wij - buiten signaleren en rapporteren - niets aan doen.”

Partnership

De betrokkenheid van, en communicatie met, zijn klanten is voor Vos een belangrijke pijler onder het succes van zijn bedrijf. Eigenlijk spreekt hij dan ook liever over een partnership, dan over een relatie tussen een opdrachtgever en leverancier: “We noemen onszelf bewust HotelPartner en dat dragen we ook uit. Een hotelkamer wordt in eerste instantie ontworpen door een hotel en dat vormt een deel van de beleving. Maar een heel groot deel van de beleving wordt verder gevormd door de staat van de kamer. De wisselwerking, waarbij onze klanten via Quadit de kwaliteitscontrole doen en het permanente sparren, maakt dat wij bij uitstek een partner met een gemeenschappelijk doel zijn. Dat gemeenschappelijke doel wordt op maandelijkse basis geëvalueerd. En daar hebben we allebei een bijdrage in: het hotel zorgt ervoor dat de kamer technisch en qua onderhoud in orde is en wij zorgen ervoor dat het schoon is.”

Naast het partnerschap noemt Vos de manier waarop zijn bedrijf is opgebouwd als onderscheidende factor: “Wij zijn een ondernemer-gedreven onderneming. We hebben geen shareholders, de lijnen zijn kort en ik bezoek zelf onze hotels. Het is een platte organisatie zonder beslissingsstructuur van 26 lagen, ondanks dat we toch met dik 550 mensen werken. In de breedste zin van het woord komt het erop neer dat alle hotels onze schoonmakers behandelen als hun eigen medewerkers. Elk hotel heeft een eigen, dedicated team van medewerkers. Wij werken niet met een poule van mensen die we het land insturen en dat onderscheidt ons als professionele hotelschoonmakers, naast bijvoorbeeld de NEN certificering en het voldoen aan financiële parameters, van bepaalde andere bedrijven in de branche. Elke opdrachtgever weet mij te vinden als er wat is en zoals ik trots ben op mijn mensen, ben ik ook trots op de hotels waar wij mee samenwerken.

“Anders kunnen wij geen toegevoegde waarde bieden”

HotelPartner houdt vanaf het hoofdkantoor in Breda contact met zijn opdrachtgevers, die verspreid door Nederland te vinden zijn: “Elke regio heeft een regiomanager die zes, acht of tien hotels voor zijn of haar rekening neemt wat betreft de dagelijkse aansturing. We hebben een aantal leuke ketens, we hebben standalone hotels die onderdeel uitmaken van een grotere groep en we hebben een aantal onafhankelijke hotels. Onze klanten hebben over het algemeen wel minimaal 60 kamers, omdat wij anders geen toegevoegde waarde kunnen bieden. Er moet een op zichzelf staande housekeeping-afdeling zijn om het maximale rendement uit de samenwerking te kunnen halen.”

Ondanks dat zijn bedrijf momenteel al zo’n 1,2 miljoen hotelkamers per jaar schoonmaakt, ziet Vos ruimte voor uitbreiding. Deze groei vindt op een gecontroleerde wijze plaats: “Want we moeten het zowel operationeel als emotioneel aankunnen. Daarom plaatsen we groei in het kader van mogelijkheden en onze capaciteit. Elke keer dat er werk bij komt, verandert de organisatie in meer of meerdere mate. We hebben er dit jaar alweer een aantal leuke opdrachtgevers bij en qua housekeeping proberen we jaarlijks met vier tot zes hotels te groeien. Zodat ik op voorhand met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat de samenwerking een succes wordt.”

“Ik heb het idee dat housekeeping in de berichtgeving nog weleens ondersneeuwt en aan de ene kant is dat ook logisch omdat het achter de schermen gebeurt. Maar wij werken met de mooiste mensen, komen op de mooiste locaties en leveren een absolute toegevoegde waarde. Dat straal ik uit naar mijn medewerkers en ook naar mijn klanten.”

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws